onsdag 4 augusti 2010

Blomkruksskolan - del 22

Del 1-21 publicerades för ca ett år sedan på flera olika bloggar - se komplett lista sist i inlägget. Nu när jag är med i leken så fortsätter jag med en serie krukor från Gabriel som jag inte tror togs upp tidigare.


Dessa krukor liknar Telluskrukan från Bo Fajans i mönstret men har en mer utpräglad femtiotalsform än Tellus som har den typiska klockformen från 40-talet. I botten hittar man förutom tillverkarens namn även en siffra som står för storleken - 1, 2, 3, 4 där fyran är den största. De största storlekarna är som vanligt svårast att hitta.


Jag hittade en reklamannons för just dessa krukor i tidningen FORM från 1957. Där framgår att krukans namn är just Gabriel. Svarta fat hör till och det har jag till alla mina.


Det finns även en lägre modell som har tre små "fötter" undertill. Dessa krukor är inte märkta men jag har sett andra Gabrielföremål med exakt likadana fötter så de är sannolikt från samma tillverkare. Dessa har dock inget hål i botten så man bör ha dem som ytterkrukor eller vara aktsam vid vattningen.


Tillägg: Hade aldrig tittat under den ena av de låga krukorna och där var ju Gabrielmärket. Så då kan vi vara helt säkra på det.
 
Tillägg nr 2: Dessa låga krukor är lökkrukor. Fick info om detta i kommentarerna!


Tidigare inlägg i blomkruksskolan:
Del 1-6 finns på 50-tals keramik

Del 1    Del 2    Del 3
Del 4    Del 5    Del 6

Del 7-14 hittas på Porslinsbloggen

Del 7    Del 8    Del 9
Del 10    Del 11    Del 12
Del 13    Del 14

Och 15-21 på Upsala-Ekeby samlarna

Del 15    Del 16
    Del 17    Del 18    Del 19
Del 20    Del 21

13 kommentarer:

UpsalaEkeby sa...

Verkar som att man aldrig blir fullärd när det gäller just blomkrukor!! Vilket ju i och för sig är själva charmen med samlandet!!

För ca 2 år sedan hittade frun den "lägre" modellen du visar sist i ditt inlägg. Kul att nu kunna se att det både finns olika storlekar, men framförallt krukor att matcha den med. Blir till att hålla ögonen öppna efter det!!

Libby sa...

Den lägre är ju en höjdare! Ruskigt snygg!

form55 sa...

Ja, det måste vara 50-tal där också!

Randiga Tråden sa...

Den lägre har jag inte sett förut, snygg. Den högre har jag i ljusblått.

form55 sa...

Jag har den högre i ljusblått också, näst minsta storleken (2). Har också storlek 4 i gult, storlek 1 i vitt och några dubletter - men dessa har jag växter i.

Herr Movarp sa...

Dom är oerhört fina! Kul att du tog upp tråden igen, länka gärna tillbaka till inläggen om du får till det, då är det lättare att hitta resten av "skolan" :-)

Förresten, i den reklambilden så står det ju att krukan heter "Gabriel", så så skulle jag tolka det i alla fall! det är ju inte ovanligt att man namnger på det viset, det kanske är en av de första serietillverkade krukorna de gjorde? Lite finns ju dokumenterat, men man kan kontakta firman som fortfarande finns kvar, Åke Burmeister är ansvarig numera...jag kom aldrig till skott med detta, men de har tydligen massor av information som gamla produktblad mm som de kan kopiera i mån av tid, i alla fall fick jag det beskedet för några år sen.

form55 sa...

Tillbakalänkar fixade.
Angående kontakt med Åke Burmeister så är det värt att kolla upp.

Viktor sa...

Har sett den låga varianten med fötter säljas med lock till, så kanske var de inte tänkta som blomkrukor överhuvudtaget...

form55 sa...

Jag har sett ett tiotal sådana men lock har aldrig synts till då. Men det kanske är så - de är egentligen lite opraktiska utan hål i botten och med den låga höjden i kombination.

form55 sa...

Fast när jag tänker efter - den är inte glaserad inuti mer än lite i toppen, så skulle den vara gjord för förvaring av något så hade de nog glaserat hela insidan.

Gila sa...

Tack för länkarna till tidigare blomkruksskola!

Anonym sa...

Dessa låga krukor är lökkrukor, dvs man proppar dem fulla med ex-vis hyacintlökar. I min står det stämplat i en ring: Lökkruka AB Gabrielverken. Hälsn. Bengt U. i Lund

form55 sa...

Tack för upplysningen Bengt! Jag skall ändra i texten!