söndag 1 augusti 2010

Gustavsberg - Domino

Premiärinlägget här kommer att handla om Stig Lindbergs Dominoserie som jag samlar på. Serien visades först på H55-utställningen i Helsingborg 1955 såsom mycket annat som har blivit klassiker från denna tid. Domino består av tre olika askfat i två storlekar, ett antal vaser samt en cigarettbägare och ett litet fat. De två sistnämnda kunde också köpas på utställningen med H55-reklam på.
    Den största koniska vasen har jag sett flera gånger som lampfot - vet inte om de gjordes så original men det är snyggt i alla fall. Här är hela min samling!


Serien fanns först bara i svart/vitt men kompletterades snart i andra färger. En guldbrun nyans finns men är inte så populär nu, så dessa kan man hitta billigare än de svart/vita som är populärast bland färgerna. Även grå/vita delar ser man då och då, men de ljusblåa varianterna är betydligt ovanligare!


Här en annonsbild från tidningen Hem I Sverige från 1955 då serien just hade kommit ut på marknaden. Faten finns i storlekarna 15 x 15 cm samt 20 x 20 cm, dock finns inte mönstret som liknar en labyrint i den större storleken vad jag har fått fram.
    Serien tillverkades ända fram till 1979, kanske inte alla delar dock.


Man kan ibland se faten med reklam för Volkswagen (vänster) och Scania Vabis (höger). Det ryktas om att det även finns ett med reklam för Electrolux, men det har jag aldrig sett.


På denna bild från en annons från 1955 ser man något märkligt. Vasen med små trekanter på verkar finnas i två storlekar.
    Även här ryktas det om en vas som skall vara högre än den högsta vasen som jag har och som är 23 cm hög. Kanske finns den men i liten upplaga - den som lever får se.


Och här är ytterligare en annons där den höga vasen finns med. Den lär finnas.


Här är en annan raritet som jag aldrig har sett i verkligheten. Frågan är om den finns mer än i ett väldigt litet antal - kanske en vas som bara fanns på förslag men som sedan aldrig serietillverkades!

Uppdatering! Jag har nu en sådan vas - se ett senare inlägg.


Till sist en detaljbild på fatens olika grafiska mönster. Förmodligen tycker de flesta att faten till höger är de mest dekorativa.
    Askfat är nu helt ute men dessa verkar alltid hitta nya köpare, även om de nu ibland saluförs som sushifat på eBay!

23 kommentarer:

Eli sa...

Hey JJ, roligt att du är igång. Det här inlägget blir mitt referensmaterial om Domino.
Men du behöver fixa inställningen för kommentarer så att man kan kommentera med namn och webbadress.

form55 sa...

Jag har letat men hittar inte detta. Hittar inte heller var man ändrar typsnitt för bloggen, utom när man gör inläggen. Kanske någon mer van kan tipsa mig.

Lybtar sa...

Försöker igen...

Kul att du kom igång så "snabbt"
Mycket fin samling du har, själva äger vi bara en del, men den vårdar vi ömt.

Det blev hel tokigt när jag la en kommentar innan så om det nu blir två så är det fritt val för dig :)

Herr Movarp sa...

Kul! Mycket informativt och bra! Som Eli sa ett referensmaterial för Domino!

form55 sa...

Helst vill man göra inlägg som blir referensmaterial hela tiden, men det varken hinner eller kan jag göra. Så nästa inlägg blir lite kortare och annorlunda.

Susanna sa...

Kul att du börjat blogga nu. Skall i sanning bli väldigt spännande att följa!

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Jag samlar också på Domino men min lilla kollektion är långt ifrån så fin som din. Dom är verkligen underbara, härligt förstainlägg.

Yvonne sa...

Välkommen till bloggvärlden, kul att du har börjat blogga!
Ser fram emot dina inlägg!

form55 sa...

Tack för all uppmuntran!

Kryckan sa...

Du har det vackraste hemmet jag någonsin fått ta del av, dock endast på nätet men ändå! Eftersom jag inte följer mer en en handfull bloggar blir detta en av få som givetvis kommer att följas!

Pernilla sa...

Vilket bra och informativt första inlägg! Älskar Domino men har inget själv än.
Fortsätt så. Du går rakt in på min blogglista i alla fall. /Pernilla

UpsalaEkeby sa...

Kul att du startat en blogg! Ser fram emot många och informativa inlägg!!

Lägger till dig som bloggfavorit :)

Janne sa...

Hvilken fantastisk samling!

Torgny sa...

Hej
Är det nån som vet om det gjordes samma mängd av askkopparn med fyrkantigt mönster och askkopparna med trekantigt mönster. Enligt dina kommentarer vid bilderna så fattar jag som att de med trekantigt mönster är mer populära och då dyrare, eller?

Torgny

form55 sa...

Jag vet inget om upplagorna för faten med olika mönster, men den med labyrinten ser man mer sällan så den har det nog inte sålts så många av som de andra. Den finns ju inte heller i den större storleken. En hypotes är att den större storleken inte fanns med från början, och när man beslutade om att tillverka sådana så hade labyrintmönstret sålt för dåligt för att tas med i stor storlek.

Fynd Dagboken!! sa...

Hej
Jag har precis börjat läsa din blogg and "i like" Har precis börjat blogga själv och är ny på detta. Har i alla fall lagt till dig i min favvo lista.

Unknown sa...

Hej, Jag har köpt en Salt & Peppar som påstås att vara från H55 utställningen av Stig Lindberg, men jag hitta inga referenser förutom en japansk sida. vet du om det stämma att den kommer därifrån?

http://13thfloor-shop.com/?pid=25299798

form55 sa...

Hej.
Dessa fanns med på H55-utställningen men är varken Stig Lindberg eller Domino. Serien heter Rondell och är gjord av Britt-Louise Sundell. Titta i slutet av Coloradoinlägget den 6:e December i min blogg så finns bild från produktkatalogen som bekräftar detta.

DollybirdRetro sa...

Hej!
Tack för intressant läsning om Domino!
Jag hittade nämnligen ett litet H55 askfat på loppis för några veckor sedan(längst ner till vänster på din bild). Har blivit mer och mer intresserad av Domino på sista tiden. Kan man komma över fler delar på loppis tror du? Eller är det svåröverkomligt? Vad ligger värdet på det lilla askfatet tror du? Jag gav 100 kr.

form55 sa...

Grattis till askfatet! På Tradera tror jag att de går för 300-400 kr. I antikaffärer har jag sett sådana för över tusenlappen. Om man kan hitta fler billigt på loppis beror nog helt på vilken typ av loppis det är. Men lättfyndade de är de absolut inte.

DollybirdRetro sa...

Tack för informationen! Nu blir det dominojakt framöver :) men jag kan tänka mig att det blir högst en gång om året jag har sådan här tur. Kul att du finns med i nya retro tidningen föressten! Ska köpa den idag :)

Unknown sa...

Hej.
Jag samlar inte på Domino (ännu så länge...). Men jag har ett litet askfat i serien där dekoren är bara en serie stora H. Nu undrar jag om någon vet vad som är skillnaden mellan de där med bara "H" och de där med "H55". Vilka är de mest eftertraktade och varför gav man ut två varianter?
Hälsningar: Per

form55 sa...

Vad jag har hört så såldes den där det står 55 i hörnet på mässan som souvenir. De med bara H:n såldes i butiker efter att mässan var över.