onsdag 18 augusti 2010

Salt och Peppar...

... Socker och Senap.

Clinen uppmanade oss att visa våra ströare och här är mitt bidrag!


Entré är en fin servis från Rörstrand som jag har köpt på mig en del delar från. Jag har ett par senapsburkar också men de saknar lock så de fick inte vara med på bilden.


Dessa högblanka ströare är nog inte så gamla som man kan tro. Men jag gillar formen så de får dispens och får stanna bland gamlingarna.


Pepparkvarnar ville hon att vi skulle visa också och dessa har jag inhandlat. Den ensamma till höger hittade jag på en loppis för några tior så den fick följa med hem. Annars gillar jag timglasformen på de andra och har hittat olika storlekar - finns det fler?. Alla på bilden är danska.
    Det finns faktiskt samlare på danska pepparkvarnar och en blogg om detta hittar du här.


Näst sista bilden visar ströare från Gustavsbergs servis Colorado. Ett mer utförligt inlägg om denna servis kommer här om ett tag. De delar som jag saknar av dessa färger vill jag gärna köpa eller byta om någon har.
    De svart/vita på vänsterkanten tillhör faktiskt inte Colorado utan såldes separat, men alla kallar dem för Colorado ändå. Finns även i limegrönt/vitt.


Detta blir sista bilden. Jag kom på att jag har ett par Blå Eld ströare också efter att Porslin och Nostalgi hade visat sina. Fast jag har en blå salt och en vit peppar. Köpta vid olika tillfällen, men jag gillar kombinationen.

6 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Vad jag är förtjust i dina Colorado.

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Vilken fin samling :)

Clinen sa...

Vilken härlig samling! Sådana timglasformade kvarnar skulle inte sitta fel i min samling. =)

form55 sa...

Tack! Colorado gillar jag speciellt och jag är intresserad av delar i svart, vitt och limegrönt. Pepparkvarnarna ser man då och då så de är inte omöjliga att hitta.

Anonym sa...

Hejsan,

Antikdeckarna – 100e avsnittet:
Elsa hemma hos sin mamma – ikväll klockan 20 på tv4+ och Anders gör come back.

http://www.youtube.com/watch?v=ME7zlFp-pYU

Lybtar sa...

Vilken fin liten samling du har. Eller jag så liten är den inte.
Rolig utmaning.
Utmaningar generellt är faktiskt roliga och det är så kul när flera bloggare visar upp samma typ av samling samtidigt.