tisdag 17 augusti 2010

Upsala-Ekeby - Negro

Jag samlar inte på denna serie men hittade en vas billigt för något år sedan och tyckte att den kunde göra sig på köksbordet (när jag hittar ett sådant). Sedan såg jag den större vasen till ett bra pris och tänkte då att de kunde passa bra ihop. Och för någon vecka sedan hittade jag fatet för några tior och då kunde jag inte låta bli att köpa det heller.
    Jag har sett många fler delar i serien men vill inte köpa på mig för många, men den största golvvasen är väldigt läcker. Hittar jag en sådan till bra pris så får jag nog ta upp plånboken!
    Teakbrickan kommer från Söwekonst, och det har jag några fler av.


Negro är formgiven av Ingrid Atterberg 1953-58 och finns i tolv delar. De har nummer 2124-2133 och golvvaserna har nummer 2136 och 2137.

Så här ser undersidorna ut på mina vaser. Jag vet inte om det är normalt att den mindre har denna typ av märkning men det vet säkert några av er bättre än jag.



6 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Den är snygg den serien! Jag har en skål liknande den du har på bilden, skulle kunna tänka mig fler delar i serien om jag hittar det!

Lybtar sa...

Vilka snygga. Kul att ha så många.
Fin fina

Randiga Tråden sa...

Föremålen på Grödinge antik får ej röras, annars kunde jag titta under. Det var en häftig samling där. Men det går nog att meila dem och fråga om undersidan. Brittmari

form55 sa...

Jag har ju två UE-bloggare i listan som jag hoppades på. Vi får se om de svarar.

UpsalaEkeby sa...

Inte lätt att svara när man har varit på semester :)

Men sent omsider så...

Bägge stämplarna förekommer under början av 50-talet, varför det inte är helt ovanligt att vaser från samma serier har antingen "Ekeby"-stämpeln eller "UE-stämpeln". Då Negro började tillverkas under början av 50-talet så finns det därför vaser med bägge sorternas stämplar...

Fina vaser för övrigt!! Hör definitivt till mina favoriter från Atterberg!

form55 sa...

Man tackar för expertsvaret! Trodde inte heller att det var något direkt ovanligt men man vet ju aldrig.