måndag 9 augusti 2010

Teakskålar

Jag är helt såld på lite annorlunda teakskålar. Jag har egentligen alldeles för många men hittar jag någon speciell så kan jag oftast inte låta bli att köpa ändå.
    Bilderna blev tyvärr inte de bästa pga att det är en mörk och mulen dag så det gick inte att plåta utan blixt.



Här är nog min finaste och hittills dyraste skål. Den påminner mycket om skålar som Kay Bojesen gjorde åt Finn Juhl, men troligtvis är det någon annan som har gjort i liknande stil. Helt omärkt tyvärr! Dansk?



Denna bild tog jag för ett tag sedan så den är ljusare. Båda skålarna är gjorda av Bergenblads konstrindustri i Vetlanda. Fina former!


Här är ett antal mindre skålar som jag inte vet något om. Flera av dem är säkert gjorda av samma tillverkare.



Här en lite lustig skål med inbyggt handtag. Troligtvis dansk - har en symbol i botten som jag inte har forskat i än.


Ytterligare en liten grupp skålar, om man nu kan kalla alla för skålar... Observera att den klotrunda till höger har ett ovalt hål i toppen, och den är av betydligt tunnare trä än den längst till vänster.



Här ett par typiska 50-talsformer och upphovsmannen heter Stig Sandqvist. I botten finns hans initialer inristade - SS lite kantigt.


Även här har Stig Sandqvist tillverkat den ena skålen - det till höger. Den trekantiga till vänster har FP eller EP inristat i botten och det återstår att ta reda på vet det kan vara.


Ytterligare en okänd skål, denna gången med BJ inristat. Väldigt speciell form och jag gillar den väldigt mycket!



Denna skålen är det ingen tvekan om vem som har tillverkat. Digsmed Danmark står det prydligt instämplat i botten. En stor sak!


Till sist ytterligare två okända skålar. Den högra är stor och ser väldigt dansk ut, med limmade bitar som bl a Jens Quistgaard jobbade med, men även Nissen och ändå fler tillverkare.
    I botten finns lim kvar från en etikett som nu är borta. Den är mjukt rundad inuti i botten och jag har även sett en mindre likadan.
    Den vänstra har ett inbyggt handtag!


Fyller på med fyra skålar/fat. Den fyrkantigare är från Söwekonst i Söwestad. De två som nog kan räknas som fat är nog frän samma upphovsman. Den bortre har inristat PT 56 och även Anja. Den närmast kameran har bara det sistnämnda inristat - kanske den som tillverkaren har gjort dem till.


Den sista bilden visar två båtformade skålar, och här är det Stig Sandqvist som har varit framme igen. Den lätt trekantiga på högersidan är däremot omärkt.

Jag har fler teakskålar, men dessa är de som jag gillar bäst.

13 kommentarer:

Yvonne sa...

Å jag älskar också teak!
Har en alldeles för stor samling och jag har svårt att låta bli alla brickor jag hittar.
Men även skålar, tallrikar, servettställ etc. har slunkit med. För att inte prata om alla möbler *rodnar*

Men teak är nog det vackraste som finns. Jätte roligt att få se alla dina underbara skålar, hoppas på fler teak-inlägg :)

form55 sa...

Tack Yvonne! Jodå, jag har även en massa andra saker i teak. På Retroforum har jag lagt till "Teakfreak" under min avatar! Fler teakinlägg kommer, men jag skall försöka växla mellan ämnena. Nästa inlägg blir nog om glas.

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Fantastiska skålar, vilken imponerande samling.
Eftersom jag är uppvuxen i ett hem där alla bokhyllor samt diverse möbler var av teak så kändes det nästan skönt när man kom till ett "modernt IKEA-hem" men i dag är jag glad att det gamla hemmet fortfarande är oförändrat. Teak har ju blivit mycket efterfrågat de senaste åren.

form55 sa...

Det har blivit en då och en då. De flesta är köpta för 10-100 kr/st, men några har blivit lite dyrare. I början köpte man "vanliga" teakskålar från Götene, men nu vill man ha finare grejer.

Randiga Tråden sa...

Åh, så underbara runda härliga former på dina skålar. Kul att se. Tyget är så vackert du har dem på.Brittmari

form55 sa...

Det mönstrade tyget är Stig Lindbergs Pottery. Det finns att köpa i nytryck nu och det är även detta.

Susanna sa...

Vilka fantastiska skålar du samlat på dig! Kul att få se så många olika varianter i ett å samma inlägg, efter varandra sådär.

Synd att du gjort bakgrunden svart på sidan bara, mina ögon klarar inte av att läsa texten då. Men kika på bilderna kan man ju alltid göra ändå :-)

form55 sa...

Oj, det trodde jag inte att det var något problem. Men är det fler som har svårt att läsa så år det ju bara att ändra tillbaka. Annars blev det snyggare tycker jag!

Lybtar sa...

Riktigt snygga.

Kanske vet du vem som har gjort våra skålar och vårt fat.
http://porslinochnostalgi.blogspot.com/search/label/arom

Ledsen för det dammiga fatet, jag måste lära mig att presentera sakerna snyggt :)

Fantastisk samling.

form55 sa...

Jag har en ishink som måste ha samma tillverkare som de två raka skålarna, men den är inte märkt. Men tekniken ser man ofta på danska saker - kanske även att Söwe har gjort sådana men de brukar stämpla sina produkter.

Libby sa...

Åh, vad roligt att se din samling! Och så lärde man sig en del - igen.

Stina sa...

Oj vad många teakskålar! KUL! Och vilken koll du har - blir väldigt imponerad. Var lär du dig allt?!

Själv har jag några hemma och på de flesta står det Götene under. Annars gillar jag teakljusstakar - mycket snyggt tycker jag!

form55 sa...

Det blir väl naturligt att man lär sig saker som man gillar. Man läser tidningar och böcker, kollar på antikprogram på TV, i forum och bloggar på nätet och frågar antikhandlare.

Jag har några teakljusstakar också - kommer kanske i framtiden här.