söndag 29 augusti 2010

Rörstrand - Entré

Denna serie gillar jag men har egentligen inte satsat så mycket på den utan bara köpt när saker har dykt upp till hyfsat pris. Delar för salt och peppar har ni sett förut här. Resten av delarna kommer nu.


Skålarna är nog de finaste delarna och dessa har jag på hedersplatsen, dvs på sideboardet. Fast två av dem är egentligen inga skålar och inte kaffekoppar heller som de brukar benämnas utan en form - skall leta upp en bild jag har men inte hittar nu.
    Den största skålen hoppas jag kunna byta ut mot en röd, men det är en ovanlig färg.


Här är karotterna och två av dem saknar lock (ingen som har något löst liggande som kan avvaras?). De skall vara ca 16 cm stora. Uppläggningsfat finns i minst två storlekar men det har inte blivit av att jag har köpt något.
    Dessa delar finns väl bara i grått om jag inte har fel.


Dessa delarna är lite mer färgglada och tallrikarna gillar jag verkligen. Serien såldes endast mellan 1957-60 och vissa av er vet säkert att det är Carl-Harry Stålhane som är formgivaren.
    Tallrikarna finns nog bara i grått och ljusgrönt men kannan i fler färger.

11 kommentarer:

Danjel sa...

Är det tallrikar? Inte uppläggningsfat?! Sen är det väl muggar som hör till kannan antar jag?
Snygg serie! Har tyvärr inga delar... än... ;)

form55 sa...

Det skall vara tallrikar enligt en förteckning som jag inte hittar nu. Muggarna är väl egentligen senapsburkar fast locken fattas.

Herr Movarp sa...

Entré är fin, jag har också några delar, men har inte hittat så mycket faktiskt. Jag har dock 3 ugnsformar/uppläggningsfat, varav 2 lika stora, så du kan få byta till dig ett om du vill.

Tallrikarna är de klart snyggaste i en snygg serie, men det går ju inte köpa dem på Tradera, där är dom alldeles sanslöst dyra för det mesta...

form55 sa...

Om fatet inte har fått svarta fläckar från ugnen så är det intressant!
Jag har inte köpt någonting av detta på Tradera utan hittat allt på loppisar utom kannan som jag köpte för 400 kr i en antikaffär.

Randiga Tråden sa...

Gillar de gröna stora faten, tyvärr har jag inga lock.

Stina sa...

Hm... Dessa har jag aldrig sett! Kul! Å snygga!

Herr Movarp sa...

Jag ska kolla skicket, men jag tror alla är fina och felfria. Du vet väl att det går ganska lätt att få bort ugnsrester? Jag använder linoljesåpa, en vit svamp och ev en skrapa för keramikhällar, då går allt som inte är skador bort.

Lybtar sa...

Den är så läcker den serien. Vi har varit med och bjudit på just den kannan. Den är verkligen läcker.

Vi har tyvär inga delar över, vi har köpt entre som vi sen har sålt.

form55 sa...

Jag har sett formar med svarta prickar på och trodde att de var fastbrända. Men går de att ta bort är det ju bra!

Ett par skålar har jag köpt i antikaffärer också kom jag på.

Helena sa...

Förstår att du har dem på hedersplats! Snyggt!

Tina sa...

Hej
Har lagt upp en auktion på tradera, en liten skål med gul insida.
Titta gärna in om ni är intresserade:
http://www.tradera.com/Rorstrand-Entré-entre-skal-med-gul-botten-auktion_340948_125883175

MVH
Litensmula