fredag 13 augusti 2010

Salladsbestick

Sådana behöver man nog max ett par av men jag har fyra! Ändå har jag knappt använt någon av dem. Men de äter inte bröd (eller sallad) där de ligger, och sälja dessa skönheter tar emot lite.




De första paret ovan vet jag knappt något om, förutom att de är gjorda i Sverige. Väldigt välarbetade och fint formade teakhandtag. Närbilden på märkningen ser ut som KM Rostfri Sweden. Jag får försöka kolla upp dessa.





Nästa par (ovan) är lite mer välkända. Dessa har Gense gjort och formgivare är Pierre Forssell. Troligtvis från slutet av 50-talet. Annonsen kommer från Allt i Hemmet 1960. De har inget namn men är lika snygga ändå!
    18-8 betyder att stålet är legerat med 18% krom och 8% nickel.




Dessa är danska och helt i teak. Köpta i Helsingborg för ett par veckor sedan. Tillverkare är Nissen som även gjorde andra köksredskap i teak.
    Namnet kommer från ägaren Richard Nissen och kanske är det han själv som är formgivare också, men även Jens Quistgaard har designat föremål som har gjorts där.



Sista paret är också dansktillverkade och här är tillverkaren Herbert Krenchel, mest känd för sina krenitskålar. Och dessa var tänkta att passa till en större sådan skål.
    Man ser ofta svenktillverkade salladsbestick med detta utseende, märkta Mepal eller bara Made in Sweden, men dessa är kopior på de danska originalen som även är tyngre!

12 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

De svarta är så snygga.

Libby sa...

Ja, Gense var ruskigt snygga.

form55 sa...

Visst är det så, men kvalitetsmässigt ligger de andra svensktillverkade betydligt högre.

Susanna sa...

roligt med salladsbestick!

jag har bara två par, och båda är likadana. som en mix mellan nummer ett och nummer två, med teakhandtag.

Gunnel sa...

Var tvungen att ta fram mina egna salladsbestick och jämföra för Gensebesticken kändes så välbekanta i formen. Mina ser exakt ut som dina, bortsett från skaften som är av mörkt trä (teak?). De är inte märkta Gense utan bara "Rostfritt stål". Älskar verkligen dessa eftersom formen är så otroligt läcker ... Undrar om det är Genses eller en kopia?

form55 sa...

Det är nog ganska säkert en kopia - kanske japansk. Men nog låter det som att de t o m kan vara snyggare än originalen! Kan du lägga ut en bild någonstans och lägga länk här?

Anonym sa...

Väldigt vackra. Förstår att du INTE vill sälja något av dem. Själv hade jag ett par men de försvann i en flytt. Nu söker jag ett par, som allt annat här, i jakaranda. Så. Skulle du halka över ett par i det träslaget så köper jag mer än gärna.

Lybtar sa...

Jätte fina.
Kul med så många. Vilka middagsbjudningar du kan ha :)
Var har du hittat alla Form tidningar, skulle döda (nästan) för att ha dem.

Ha en härlig helg.

form55 sa...

Anonym - Jag ser då och då salladsbestick i jakaranda, men då kan du inte vara anonym om jag skall sälja dem till dig.

Lybtar - De flesta har jag köpt på ett hemligt ställe för 300 kr/årgången. De har flera årgångar kvar och nästa gång jag kommer dit skall jag köpa på mig minst ett par årgångar.

Caterine sa...

Hej hopp! Inte var det meningen att jag skulle vara anonym, blev förmodligen bara tankspridd just när jag skulle skicka iväg det. Caterine var det.

Lybtar sa...

Hemligt ställe alltså...

Det känner jag inte till:)

Blå Iris sa...

Oj, fick stora skälvan när du bad mig lägga ut några bilder någonstans. Men min 13-årige son sa direkt: "Men gör en blogg då..." Så det har jag gjort så- specialtillverkad för det här ändamålet. Men vem vet, kanske jag fortsätter! Fast plötsligt kallas jag Blå Iris i den här kommentaren, men det är samma gamla Gunnel ... Få se nu om det vill bli en länk också: http://flytandeblatt.blogspot.com/