söndag 31 juli 2011

Tenn och bakelit

Inget som jag normalt köper, men ibland har jag köpt det spontant när jag inte har hittat något annat och priset och utseendet har varit rätt.
    Båda tennföremålen kommer från GAB, alltså GuldsmedsAktieBolaget. Vasen tycker jag har en fin klotform som man ofta ser på föremål från 30-talet. Fiskaskfatet tyckte jag var charmigt - inte i bästa skick men för 20 kr fick den följa med hem.



Både pennstället och skålen kommer från Perstorp och de kallade sina bakelitsaker för Isolit. Så ser man att något är gjort av Isolit så vet man att det kommer från Perstorp.
    Skålen har en reklamtext i botten för Skandiakaffe och är grönmelerad. Wiev mastern är amerikansk och av äldre datum. Jag har några skivor till den också.


5 kommentarer:

A-L sa...

Väldigt fina tennsaker.

Vandrarhemmet Skogsblomman sa...

Isolit minsann, man lär sig något nytt varje dag! :D

Allt det gamla goda sa...

läckra föremål ju!

förresten, svar på din fråga om nagel-ljusstakarna; jag såg bara två i mässing, de som jag samlar på, under hela resan. de hade ingen prislapp och jag glömde fråga. de i krom som du samlar på, såg jag lite fler, och priserna på dem låg på ca 10-15€ per del, så de är lite billigare än här! lite andra sorter av moduler såg jag också, men vet inte tillverkare på dem. :)

trillivippa sa...

Fiskfatet var väldigt charmigt tycker jag och tenn kommer säkert få en revival förr eller senare!

Yvonne sa...

Å det lilla fiskfatet blev jag kär i!
Super fint!