fredag 1 juli 2011

Coca-Cola

Jag har nämnt att jag tidigare samlade på svenska äldre Coca-Colaföremål, men sålde hela samlingen när jag började köpa fina möbler istället. Några saker behöll jag som minne och på bilden syns två av dem.
    Kylväskan i galon är från 1958 - den syns i en reklamannons från det året så dateringen är säker. Flaskan är oöppnad och från 1953 som är första året som Coca-Cola fanns i Sverige. Men, hur kan man vara säker på att den inte är påfylld senare - det var ju pantflaskor, tänker kanske någon. Ja, när man har nördat in sig på området så vet man att bara kapsylerna från 1953 har texten "Varumärke" på sig. 1954 och senare står det "Reg varumärke".
    Flaskorna har även de årtal i botten och på flaskan står det endast "Varumärke" på både 53orna och 54orna pga att de inte hann ändra glasformen förrän 1955.


Jag har även en pappskylt från 1960 och en stor kylbox som står på golvet från ca 1958 också, men de får jag spara till ett annat inlägg.

4 kommentarer:

The StarChief sa...

Nu när dom firar 125 år blir man lite smått siggig för jag precis som du gjorde av med allt utom några få prylar.

Gila sa...

Det ser ut som att colanivån har sjunkit lite med åren...eller...

Randiga Tråden sa...

Väskan är hur snygg som helst.

form55 sa...

The StarChief - det hade varit kul att se om du hade något riktigt ovanligt i samlingen!

Gila - Lite har det sjunkit, men det är inte så farligt på 58 år. Jag har funderat på att öppna den och kolla om colan smakade likadant då som nu!

Randiga Tråden - Det var väl främsta anledningen till att jag sparade denna.