måndag 11 juli 2011

Capri soffbord

Idag fick jag hem soffbordet som jag budade hem på Lauritz för ett par veckor sedan, och det var Wanja som hade med sig det. Jag hade ett väldigt fint redan innan, men detta är tillverkat för soffan (Och fåtöljen) som också den heter Capri och är tillverkad på Trensums möbelfabrik någon gång mellan 1958 och ca 1965.
    Jag har letat efter ett sådant länge för denna modell med metallben är ovanliga. Förra gången det var ett sådant på Lauritz blev det för dyrt och totalsumman stannade då på runt 24.000 kr inkl alla avgifter. Varken det förra eller detta är i toppskick, så jag får slipa bort lacken - ett höstprojekt. Detta blev dock 10.000 billigare än det förra så det får man vara nöjd med.


Här ser man det gamla soffbordet - smiling table eller smilebordet som det kallas. Formgivare till både detta och det nya (och soffan + fåtöljen) är Johannes Andersen. Detta formgav han 1957 och är menat till en rakare soffa med teak på sidorna.
    Men detta är inte gjord på Trensum utan på C.F Christensen, Silkeborg i Danmark. Det finns i två storlekar - 130 och 150 cm långt, och jag har det större som är klart ovanligare än det mindre. Förmodligen skall det väl säljas nu, men jag avvaktar tills köpintresset kommer tillbaka i höst.


Nu ser det ut så här istället! Mycket snyggare - eller hur? :) Det är lite lägre än det förra och passar mycket bättre ihop med soffans form.
    På vänsterkanten ser ni satsborden med krenitskålarna på och ovanför soffan hänger tavlan som jag har målat själv.

14 kommentarer:

Christian sa...

Mycket snygg, håller med klart snyggare ihop med soffan än den förra. Grattis även det sved i plånboken.

Gila sa...

Riktigt smakfullt!

Sara sa...

så himla snyggt, ska titta igen din blogg nu för det är första gången jag är inne. Du verkar ha bra smak .) kanske du kan hjälpa mig, vem har gjort mitt teak skrivbord?

La mômes Old fashioned sa...

Mycket fint, och du är verkligen en riktig raritetssamlare. Vad är nästa projekt till ditt hem? / Jenny nyfiken

Randiga Tråden sa...

Så snyggt. Men ditt första bord gillar jag verkligen.

TUSEN VASER sa...

Är det Trensum utanför Karlshamn? I så fall var jag där i afton och plockade blåbär. Jag gillar dina båda bord!! Vad duktig du är att måla, tavlan är ju jättefin!

Katrin sa...

Tjusigt!!

Ulrika på Leta Retro sa...

Det där var riktigt bra. Kul att du inte ger dig förrän det är perfekt! :)

trillivippa sa...

Gillar verkligen ditt gamla soffbord men håller med om att det nya passar mycket bättre tillsammans med soffan. Ditt hem närmar sig perfektion! ;)

gult hus i svingen sa...

Hei!
Skal være på utkikk etter barometer, men jeg tror det du leter etter har svensk tekst. Hvis du forstørrer bildet, ser det ut sånn:)
Trine:)

finaNina sa...

Mums - gillar både ditt gamla och ditt nya soffbord!!

form55 sa...

Tack allihop! Til Jenny (och er övriga) kan jag avslöja att nästa projekt precis är inköpt. Inlägg kommer! Tack Cinna för tavelkommentaren - det tog lång tid innan jag blev nöjd med skisserna. Och även jag gillar mitt gamla soffbord mycket, men tyvärr har jag inte plats för det och behöver väl pengarna framöver. Och - ja, jag strävar efter perfektion i inredningen, men förmodligen kommer jag aldrig dit. Men jag försöker komma så nära som möjligt ändå! Trensumfabriken låg i Blekinge så det är nog det som du menar Cinna.

Catherine sa...

Håller med fullständigt, det nya bordet sitter som handen i handsken. Utsökt!

Anna sa...

Wow! Jag skulle gärna lägga vantarna på ditt gamla bord men det har jag nor inte råd med! Det nya passar väldigt bra till soffan.