onsdag 13 juli 2011

Luxus bordsspegel

Denna vann jag igår på auktion och idag hämtade jag den. Modellen heter 406 och den började tillverkas 1962. Uno och Östen Kristiansson är formgivare, och Luxus där den gjordes ligger i Vittsjö. Den är 52 cm hög och är gjord i teak och möjligen ek i listen på baksidan.
    Och innan jag hämtade den så åkte jag till Erikshjälpen och gjorde ett fynd där som kommer i morgon! Ledtråd - gul och dansk.



Fick en bild från en produktkatalog från Katrin som jag lägger till!



11 kommentarer:

A-L sa...

Hur snygg som helst är min kommentar. Riktigt fin formgivning.

Christian sa...

Mycket snygg spegel, fyndet gissar jag ar nagot from Holmegaard, en vas av otto bauer, kanske. Halsningar fran Holland.

Randiga Tråden sa...

Din spegel sålde jag på loppis för några år sedan, gissa om jag ångrar mig.

Lilladockan sa...

Den var riktigt fin!

form55 sa...

AL - Precis min åsikt - därför ville jag ha den.

Chritian - Nej, ingen vas och inget i glas. Ta det lugnt i Hollandet!

Randiga Tråden - Ajdå, och du sålde den alldeles för billigt också antar jag? Fina antikaffärer tar runt 5.000 kr för en sådan.

Lilladockan - Tack! Då har vi handlat spegel båda två.

Maria sa...

Oj, oj vilken spegel! Jättesnygg, fantastisk formgivning!

La mômes Old fashioned sa...

Oj vad stilren och snygg. Jag har också köpt på mig några speglar på sistone, men det är lite mer kreti och pleti över dem i jämförelse haha. Fast en är i teak och från AB Nybrofabriken. Ska visa upp den framöver.

Gila sa...

Riktigt snygg. Var in i en liten butik i Harmånger som hade massor av teak. Billigt. Tyvärr hade de ingen hemsida o mannen som drev den ägde inte ens en dator.

Fynd Dagboken!! sa...

Oj vilken fin spegel, skulle ha passat fint i mitt sovrum som jag tänkte inreda med luxus lampor och annan inredning.

Joakim G sa...


Är den till försäljning?

form55 sa...

Nej, tyvärr inte. Den skall jag ha kvar.