onsdag 29 februari 2012

Bulliga Palmqvistvaser

Den större rökfärgade har jag haft i flera år. Hittade den lite mindre ofärgade häromdagen och slog till. Gillar formen men vet egentligen inte om jag har plats för dem!
    Det är alltså Sven Palmqvist som även har gjort fugaskålarna och en massa annat fint åt Orrefors. Tunga som bly - mycket glas för pengarna!
    Hittade uppgifter som säger att dessa gjordes i tre storlekar 1960 (105 mm, 150 mm, och 200 mm). Mina är dock 130 och 150 mm så de kanske utökade serien något år senare.


Nästa inlägg kommer att handla om bokinköp på bokrean.

4 kommentarer:

trillivippa sa...

Ibland är det svårt att veta om man ska köpa eller inte, om man har någon bra plats därhemma... Jag såg en fin liten vas igår, glasvas i klarglas/frostat glas med ungefär samma mönster som paprikavaserna. Märkt Johansfors Orup undertill - klart man blev sugen! Men... jag har ju ingen plats för den. Så det blev inget köp. Och det ångrar jag nästan nu...

Allt det gamla goda sa...

väntar spänt på bokinköpen! själv undvek jag rean i år..

Randiga Tråden sa...

De är så vackra, ångrar nästan att jag inte köpte för länge sedan.

Lybtar sa...

Vi har inte plats till det mesta vi köper, men det har aldrig hindrat oss. Lampor ligger i bananlådor och möbler står i källaren :) Tyvär får vi ju inte njuta av dem riktgt bara.