lördag 18 februari 2012

Älvsjömässan - inköpen

I dagarna tre har jag varit i Stockholm för antikmässa, bloggträff, bytesträff och till sist en loppis/antikaffärsrunda. Mässan hade jag inte besökt förut och där fanns både bättre och normal standard på prylarna.
    Det jag helst ville ha hade fem- och sexsiffriga priser så jag fick hålla till godo med lite billigare prylar, men jag tyckte allt att jag hittade några godbitar ändå!


Här har jag samlat allt jag köpte på mässan. Längst till vänster en vas av P.O Ström från Alsterfors glasbruk. 380 kr fick jag ge för den och det var inte så blodigt tycker jag. Det var det enda jag köpte på Torsdagen.
    Två pingviner i stengods av Gunnar Nylund från Rörstrand. Hade de inte varit svarta så hade jag inte köpt dem. Och ni kanske vet att Gunnar bara gjorde ritningar på dem - Folke Jernberg har sedan modellerat alla Nylunds djur.
    En vit vas i Vindaserien av Stig Lindberg var kul att få tag på - den enda saken i serien som jag inte hade. Vasen längst till höger vet jag inte så mycket om. Tyckte färg och form var fin och glaset kändes som hög kvalitet.
    Men något i teak var jag tvungen att köpa förstås. Ett pennställ från Uppsala slöjd. Kan det vara Johnny Mattsson som har varit framme? Jag är tveksam, men omöjligt är det inte!


Här är pennstället med några fina gamla pennor istoppade!


Och här är hela samlingen vaser och skålar i Vindaserien. Krukor har jag föstås ett gäng av också.



Jag hade en vas i samma serie av P.O Ström sedan tidigare. Känns som att man vill ha en eller två till!
    I nästa inlägg får ni se vad jag bytte till mig av de andra och köpte på loppis!

7 kommentarer:

Gunillas sa...

Kul att träffas och kul att se att du handlade lite till. Själv var jag för snål...köpte bara två böcker.

Yvonne sa...

Tack för senast!!! ;-)
Mycket trevligt!

Å titta, det blev ju lite till shoppat för dig!!!
Pingvinerna var ju underbara, de skulle kunna få bo hos mig också! Å kul med Vindavasen!

ordningsfrun sa...

Jag blev extra förtjust i Ströms vas - vilka härliga färger och former!

Jessica sa...

Vinda...så otroligt fina. Storfavoriter hos mig.

Måste definitivt försöka ta mig till mässan nästa gång.

Ulrika på Leta Retro sa...

Det var kul att träffas i fredags. Är otroligt avundsjuk på dina pingviner! Så snygga! Jag var ju på mässan före dig men missade dem helt klart! Hittar du fler (som du inte ska ha själv) så tänk på mig. Är jätteintresserad.

La mômes Old fashioned sa...

Vad kul att se Vinda-samlingen. Och vad kul att ses på riktigt!

trillivippa sa...

Mycket fina inköp tycker jag, kanske lite extra kul att du hittade den sista delen till Vinda-samlingen också. :)
Pingvinerna är verkligen läckra i den helsvarta glasyren och PO Ström-vasen är supersnygg!