lördag 25 februari 2012

Ljusstakar

Ny bloggutmaning som handlar om våra ljusstakar. Jag har en hel del sådana - många har jag visat förut lite här och där, men nu blir de mer samlade.
    Men vissa är inte visade alls förut, bl a de på första bilden. Här får ni gissa tillverkare!


Här har vi mina japanska UFO-ljusstakar (om uppgifterna stämmer). Letar efter mellanstorleken!


De flesta av dessa är danska, men två är japanska efterapningar. Har köpt dessa billigt.


Dessa är också danska, men betydligt finare tycker jag. Jens Quistgaard har formgivit åt Digsmed.


Bulliga femtiotalsformer. Vill gärna ha en likadan som den i teak till - gärna lite högre!


Och min tyska nagelljusstake från BMF har ni nog sett förut. Kan byggas hur stor som helst!


Här skymtar min andra ljusstake från BMF, och den är lite äldre än den förra. Några moduler till kommer nog att köpas in.


På soffbordet står dessa danska teakljusstakar. Snyggt med ljusblåa ljus i tycker jag.


Dessa kan vara gjorda av Eva Jancke-Björk på egen atelje. Märkta Eva -37 undertill.


Gillar: formen, färgerna. Gillar inte: blommorna... Skall målas om!


Jag har fler ljusstakar, men detta får räcka för denna gången.

12 kommentarer:

Soffi sa...

Oj du milde va många snygga ljusstakar! Och vilket bra tips med blå ljus till teak! Det skall jag komma ihåg!

Herr Movarp sa...

Av metallljusstkarna har Quistgaard också gjort några, Spider, som du har två av och den till höger tror jag. Den i mitten är Paro design, vet inte vem som gjort den, men jag har flera, bl.a. en i originalförpackning.

Maria sa...

Jag säger som min son: Din nagel-samling ÄGER!

Randiga Tråden sa...

Dina Japanska Ufo är just nu mina favoriter. Det var en hel del fina du visade.

Ann-Charlotte sa...

Är mycket avundsjuk på din nagelsamling!

khina sa...

Du har så många snygga så jag kan inte välja nån favorit. Kanske de danska i teak? Är svag för teak...
Ufo´n inte heller dum och nagel och...Ja Allihopa!!!

Nina sa...

Oj så lägligt att du postade en bild på din Nagel-samling idag igen! Då kan jag passa på att ställa en fråga. Jag är nämligen i tagen att införskaffa lite moduler. Men dom jag spanat in är lite "matta" i kromet.. Vet du om det är något problem att putsa upp? Har läst att man kunde använda bikarbonat och vatten annars..

Har det varit svårt att passa ihop moduler från olika håll i din samling? Alltså om de är jämt blanka/patinerade i metallen.

DeBeer sa...

Många fiiina stakar men mitt hjärta klappar lite extra för de svarta UFO :-)

trillivippa sa...

Mycket snygga ljusstakar du har, gillar alla i trä - du har verkligen valt ut de med de vackraste formerna!
Men de första du visar är verkligen ett mysterium - var kan de komma ifrån?

Anonym sa...

Fina samlingar. Speciellt UFO och Digsmed gillar jag. Har ett par UFO-liknande i teak på 33 cm som är jättesnygga. Som alingsåsare gissar jag att de på den första bilden kommer från Alingsås Keramik även om jag inte sett några liknande tidigare./Lars

TUSEN VASER sa...

Som vanligt har du imponerande saker i dina gömmor...som vanligt gillar jag teak och jag håller med ljusblått bryter av fint.

Du som har koll på det mesta:) min man har börjat blogga och visar vår kökslampa, du har inte möjligtvis nån aning om vad det kan vara?
Http://www.mariagatans.blogspot.com

form55 sa...

Tack alla! Har haft dåligt med kommenteringstid.

Tack för info Benny!

Till Nina kan jag säga att jag inte har putsat dessa eftersom de var ganska fina, men jag har hört att man skall andända vedaska för putsning.

Och visst är de från Alingsås keramik Lars! Köpte på mig saker därifrån förr när jag inte hittade något bättre. Vet du någon som samlar så kan jag tänka mig att sälja/byta. Skall dock behålla fåglar och uggla ett tag till iaf.