måndag 20 februari 2012

Älvsjömässan - konsten

Här och var syntes målningar och skulpturer som jag gillade. Jag är ju förtjust i nonfigurativa och abstrakta konstverk.
    Priserna på det jag kommer att visa låg nästan uteslutande långt över min ekononiska gräns! Så jag får väl fortsätta med att måla själv...


En rejält stor målning av Pierre Olofsson. Omisskännlig stil!


Modernity hade denna maffiga väggskulptur i blank metall. Kräver sin inredning för att komma till sin rätt.


Här har vi en talva i närmast abstrakt expressionism. Kommer inte ihåg konstnärens namn men det var ingen svensk.


Nordlings antik hade denna tavla vid namn "Lila Komposition" av Sune Skote från 1956 - min favorit på mässan. Skulpturen undertill är av Pierre Olofsson. Kostade 32.000 kr.


Burström lito 2.200 kr står det på lappen. Den är daterad 1960 och detta är nr 2 av 10. Tycker att det understa ljusa fältet ser överflödigt ut...


En teakskiva med en stiliserad människa i silver (?). Såg inga uppgifter om pris eller konstnär.


Även denna fanns hos Nordling som hade mässans snyggaste monter. Troligtvis blev den såld för den är borttagen från Nordlings hemsida.


Två stora Baertlinglitos, med en Miró emellan. Kollade inte priset, men 30-40.000 kr/st borde de gå på.


Gillar färgsammansättningen i denna av KG Nilsson, även om konstruktionen är en aning stel.

> Nästa inlägg blir med prylar från mässan.

8 kommentarer:

faaglarna sa...

Bra urval. Såg ett par små Baertlinglitos också. Den sista är en KG Nilsson, har för mig den inte var så dyr. Men den var inte signerad eller numrerad. Fanns en större olja också men den var snor dr.

faaglarna sa...

Snor dr = Jättedyr

Lybtar sa...

Vilket roligt inlägg. Jag kan lugnt säga att jag hade kunnat tänka mig att hänga samtliga verk hemma.
Väggskulpturen var verkligen i en klass för sig.

Skaffaren sa...

Du har god smak, unge man!

Allt det gamla goda sa...

trevligt att få se konst från mässan, som vi andra inte dokumenterade! du har bra smak, jag delar den även om jag inte har konst hemma, utan bara filmaffischer och äldre reklam.

form55 sa...

Fåglarna - Tack för infon om KG. Har lagt till det i inlägget. Fast jag såg inga små Baertling!

Lybtar - Jodå, hade man haft gott om plats och pengar hade alla dessa funnits hos mig nu. Men tyvärr är det inte så.

Skaffaren - Tack, tack! Men det är inte billigt att ha bra smak!

Allt det gamla goda - Konsten kommer säkert hemma hos dig också. Vänta några år bara.

Randiga Tråden sa...

Jag såg flera av dina verk, är också förtjust i dessa. Kul att vi alla fokuserade på olika saker.

trillivippa sa...

Många fina, just Modernitys väggskulptur i metall fastnade jag också för! Men jag vill inte ens veta vad den kostade...