fredag 2 mars 2012

Bokrean

Först såg det illa ut när man tittade i katalogerna - jag hade ju redan alla intressanta böcker på rean. Men när jag väl kom dit så blev det tre böcker inköpta ändå.
    Det blev dessa:  "Mies and modern living", "Fler tråkiga vykort" och "String Pocket".


Den förstnämnda handlar om arkitekten Mies van der Rohe och hans byggnader och möbler. Mest känd är han för Barcelonastolen och glashuset som båda fanns med vid Barcelonautställningen 1929.
    Detta moderna formspråk är alltså skapat redan på 1920-talet! Helt fantastiskt om man tänker på hur husen och möblerna såg ut på den tiden - verkligen en nytänkare som var före sin tid!


Vykortsboken är den fjärde i en serie som visar udda vykortsmotiv. Klart intressant för mig som har samlat vykort i bortåt 15 år!
    Hoppas att det kommer fler böcker i denna serie. Jag skulle nog kunna bidra med fotomaterial till minst en bok till, trots att jag har ganska många av de vykorten som visas i böckerna.


Här ett uppslag ur boken som visar två högst tråkiga vykortsmotiv...


...men som tur är finns även gott om riktigt läckra vykort som man gärna skulle vilja skaffa till samlingen!


String Pocket innehåller Stringhyllans hela historia utförligt berättad med många bilder. Som namnet antyder är det ett litet format på boken. Det hade varit en fördel om boken hade varit minst dubbelt så stor tycker jag!

3 kommentarer:

Allt det gamla goda sa...

var köpte du "fler tråkiga vykort"? var det akademibokhandeln? måste kolla om den finns kvar..

form55 sa...

Det var på Akademibokhandeln ja, men det var bara tre ex kvar i förrgår här. Fanns ett trettiotal från början.

Gila sa...

Jag avstod boken om string just för att den var så liten...Vykortsböckerna är roliga! Har bläddrat i dem på olika ställen många gånger.