söndag 2 januari 2011

Hemma hos Elof

Jag hälsade alltså på hos Elof för ett tag sedan. Han har väldigt många fina saker hemma - både sådant från 50-talet som jag gillar allra mest, och lite nyare 60- och 70-talsprylar som säkert många av er gillar.
    Vi börjar med soffa, fåtölj och bord från Trensum "Capri". Jag har ju en likadan soffa och fåtölj, men letar efter ett sådant bord. En Jetsonfåtölj (med katt) och taklampa av Werner Panton finns också med på bild.
    Krenitskålar och flowerpotlampor i fönstret, och mattan är från Kasthall. Det som syns längre in i rummet återkommer jag till, men en Tulipgrupp och en kottelampa av Paul Henningsen känner ni väl igen.



En stringhylla av modellen Continent med många skåp med skjutluckor i originalfärgerna. Stengodsvaser av Stig Lindberg och C-A Stålhane. Lampan i mitten är en klassiker av Arne Jacobsen (AJ-lampan) som bordslampa.
    I mitthyllan längst åt kameran syns Stig Lindbergs månfisk och solfågel. Litografin i vänsterkanten är förstås en Baertling av större modell.


Här nedan fler Litografier av Baertling men även av Pierre Olofsson vars organiska motiv kontrasterar mot Baertlings mer konstruktiva.
    En svanenfåtölj av Arne Jacobsen kom åtminstone delvis med på den nedre bilden också.



Och här är ännu fler Pierre Olofsson-litos. Men även en fin väggskulptur med fiskmotiv, gjord i Rättvik 1964 av Thomas och Pysse Hellström Backa. Nr 26 är det visst av hur många vet jag ej.
    Vägglampan är en ovanlig variant av Werner Panton. Nästa bild visar baksidan av fiskskulpturen och bilden därefter ytterligare en väggskulptur av samma tillverkare.




Köksstolarna och även bordet är Arne Jacobsens form i teak. Stolarna formgavs åt en skola i Köpenhamn i mitten av 50-talet.
    Vasen på bordet är av Stig Lindberg. Oftast ser man dessa i flera färger men denna är monokrom. Finns även med fem ihopsatta delar istället för tre som på denna.
    På undre bilden syns ett antal fajansmålade skålar av Stig Lindberg, plus ett par lampor som ni bör kunna känna igen nu!



Över matbordet gänger en PH kontrast som liknar min PH snöboll men denna är inte längre i produktion. I stringhyllan främst vattenkannor av plast - överst C-A Bregers och på mittenhyllan Stig Lindbergs Fontana från 1967. En lustig detalj är att den röda närmast kameran har ett handtag av plast, och det visade sig att det inte tålde vatten!
    Längre bort syns stringtavlor av den danska tillverkaren Bonfils.


Här har vi en rund fåtölj med inbyggd telefon! Åskbollen heter den och är designad av Eero Aarnio 1963.
    Och kuddarna har tyg med form av Werner Panton, Tittar ni noga så ser ni även några springare av Stig Lindberg i bakgrunden, både flera små och en stor.


Tre stora krenitskålar, några fräcka plastapparater på plasthyllor och en väldigt speciell litografi! Det är skaparen av teckningarna till fem myror är fler än fyra elelefanter som gjort den för LRF i 50 exemplar - Owe Gustavson heter han.
    Den orangea lampan till höger är gjord av Joe Colombo, och sådana hade han ett helt stack av i ett annat rum.


En mängd flowerpotlampor hänger tillfälligt i detta rum. Huset är under renovering och mycket skall hamna på andra ställen sedan, bl a allt i detta rum. Ett speciellt rum med bara prylar av plast skall tillkomma.
    Lampan som står på golvet till vänster är en klassiker - Pipistrello av Gae Aulenti från 1966.



Fler häftiga plastprylar som säkert kommer att hamna i plastrummet sedan.
    Den röda hyllan av plast kommer från en gammal radioaffär och byggs ihop av delar och är väldigt tung. Väggalmanackorna av plast har han som en specialsamling.




Väggklockan är en äkta 50-talare. Ofta när man ser klockor av detta utseende så är det nytillverkat från asien, men denna är verkligen från tiden.
    Tapeten ser också ut att ha några år på nacken.


Tapeten i hallen är en av de häftigare i en stil från runt 1970, och Pantons flowerpot av den större modellen passar bra, både i färg och form.
    Lampan finns även i en svart/vit variant som jag gillar bäst, och flera färgkombinationer till..


Fräcka lampor fanns det gott om lite här och där. Den blåa stolen heter Ovalia och  Ovanför ovalian hänger en Pistillinolampa av den större modellen som är betydligt ovanligare än de små.
    På övre bilden en taklampa - Cassiope av Max Sauze från 1970 ,samt en bordslampa av Panton som det även finns en vit av i den undre bilden.



Det bör tilläggas att det fanns en hel del prylar till som jag inte fotograferade av olika anledningar. Nu får Elof ta över och svara på eventuella frågor som ni kan ha, eller bara suga i sig de positiva kommentarerna!
    Fler bildreportage från fräcka hem kommer att följa så småningom!

21 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Helt fantastiskt! Där fanns det mycket grejer som jag bara drömmer om...undrar hur länge Elof samlat för att få tag i alla dessa fantastiska grejer? Jag är verkligen avundsjuk! Det var verkligen ett urval av fin formgivning från 3 decennier!

form55 sa...

Han får kommentera själv, men jag vet att han har hållt på länge, och på äldre foton jag har sett så var det inte så här fina saker. Han har väl köpt och bytt och sålt och fyndat på auktion innan vissa saker har rusat i höjden prismässigt.

Anonym sa...

otrolig samling

Fynd Dagboken!! sa...

Jag kan inte säga mer än wow , vad roligt med så mycket fina saker på ett ställe.
Verkligen jätte fint.

Katrin sa...

Helt klart i min smak!
Tusen tack för titten!
Hoppas det blir fler hem i denna kalibern!

Randiga Tråden sa...

Ja, detta är verkligen otroligt, så mycket vackert. vilket underbart hem. tack för att du visar. Brittmari

Eli sa...

Oj! Man blir ju överväldigad. Jag är nyfiken på väggskulpturen från Orsa. Kan man få veta mer om den?

elof sa...

God morgon!
Tack för alla snälla ord!
Har samlat sedan början av 90-talet men började på en ganska låg nivå då, har bytt och andrat stil många gånger men nu är det nog detta som gäller (någon vecka)!
Vad det gäller Orsa fiskarna så skall jag kolla när jag tar ner den nästa gång, lite svår att plocka ner nu, var någon form av hantverksgrupp som gjort den, väldigt Amerikanskt 50-tal enl mig, kostade bara 600 kr så det måsta ha varit ett fynd, många har viljat köpa den.

skicka gärna mer frågor, svara gärna på dom.

Mvh Elof (www.elofs.se)

Christian sa...

Helt otroligt vackert hem, tack till Elof som vill visa upp dessa underbara saker i en vacker hemma miljö.

Yvonne sa...

Mmmm, underbart! Tack!

Gila sa...

Wow...man blir nästan "hög" (hur det nu känns?!) på dessa härliga foton...

Eli sa...

Elof: Okay, berätta när du monterar ner Orsafirrarna nästa gång. Extremt cool sak.

khina sa...

Instämmer med tidigare inlägg. Helt otroligt!!Mycket av vad du har hemma har man bara sett på bild...

trillivippa sa...

Vilket underbart inlägg, kan titta på bilderna hur många gånger som helst och hittar nya favoriter varje gång. Pierre Olofsson är en ny bekantskap för mig, gillar verkligen hans litografier.

The StarChief sa...

Hej
Sanslöst snyggt inlägg med masssssor av fina saker.
Har anammat din anmodan om 5 fräckASTE PRYLARNA UNDER 2010 så jag lägger upp dom ikväll på min blogg.
www.starchief.blogg.se

TUSEN VASER sa...

Ja, vad kan man tillägga. Så mycket snyggt på ett och samma ställe i verkligheten och inte i en katalog är helt otroligt!! Vilket hem!

elof sa...

Man blir varm i hjärtat av alla vänliga ord, allt slit med att hitta sakerna känns värt nu! Till Fiskarna från Orsa (som jag trodde helt fel). Dom är tillverkade i Rättvik 1964 av Thomas och Pysse Hellström Backa. nr 26 är det visst av hur många vet jag ej. Har en annan liknade tavla som jag skickat bild på till Jan som jag tror dom gjort med, har även skickat bild på baksidan av fisktavlan med kopparfiskarna! God fortdsättning på er!

mvh Elof

Per Bjurling sa...

Plasthandtaget till Fontanakannan har jag designat på företagsledningens order. När Stickan fick veta detta blev han förbannad och stoppade tillverkningen.
Att den inte skulle tåla vatten förstår jag inte.

form55 sa...

Oj - kul!
Att den inte skulle tåla vatten talade Elof om - plastkvaliteten skulle visst vara undermålig, men om det verkligen var så vet jag inte säkert.
Jag tycker i alla fall att den blev mycket snyggare med plasthandtaget.
Har du varit inblandad i formgivningen av något annat som många känner till?

Per Bjurling sa...

Jo jag jobbade mer än 30 år på Gustavsberg.
Jag var produktutvecklare, och samarbetade med formgivarna.
Jag håller just på med att skriva en blogg om detta, läs gärna:
perskriver.blogspot.com

Jonad sa...

Elofs svan är den i skinn eller vinyl?
Mvh