lördag 15 januari 2011

H55

Jag tror att de flesta känner till att det fanns en stor utställning i Helsingborg 1955 - benämnd H55. Mycket av det jag gillar kom då och därför tycker jag att det kunde vara kul att ha några minnessaker från utställningen.
    På första bilden syns i mitten en tygvimpel. Den finns även i andra färger men denna på bilden verkar vara vanligast. Till höger om den en liten broschyr från Elementhus och till vänster en broschyr som rent allmänt beskriver utställningen.


På nästa bild de två Dominoföremålen som jag även har haft med i premiärinlägget. Här finns även några fugaskålar med H55-loggan i botten.
    Den största fugaskålen har däremot en relieftext "Parapeten" som var utställningens restaurant. Dessa gjordes i en liten serie som askfat till restaurangen, men det verkar som att några omedvetet försvann därifrån för att bli ett minnesföremål istället.


Fyra nålmärken i olika färger, och dessa ser man ganska ofta till salu. Den gula verkar ovanligast bland dessa. Det finns även en nål i silver som är tvåfärgad har jag sett.
    På bilden även två olika brevmärken som skulle sättas på ett brev bredvid frimärket. Dessa har inget frankeringsvärde utan skulle bara visa att man hade varit där.


Det gavs även ut en hel del vykort från utställningen förstås. De flesta ingår i en numrerad serie från Killbergs bokhandel i Helsingborg och numren startar på 12841 och löper till 12865. Jag har inte alla nummer och kanske finns det fler med lägre eller högre nummer än de nämnda.
    De två mindre korten gavs ut innan utställningen och har inga bilder därifrån. Det finns även sex färgkort med motiv från utställningen men som har givits ut mycket senare - två syns under de små.


Jag skulle helst vilja ha en stor affisch, eller allra helst två eftersom de finns i olika färger. Dessa finns även i ett nytryck från 70-talet, men på dessa har man stavat orten HELSINGBORG istället för HÄLSINGBORG som stavningen var vid den tiden för att lätt kunna konstatera att det hansdlar om ett nytryck.
    Det finns ganska mycket mera minnesföremål från utställningen, men jag har väl inte satsat för fullt på detta område.

13 kommentarer:

Clinen sa...

Kul saker! Jag har en liten näsduk från H55 utställningen. =)

form55 sa...

Det tror jag inte att jag har sett. Du får visa den någon gång.

Lybtar sa...

Hej.
Kunskapskanalen sänder ett ett kort program från utställningen ikväll kl 20.55.

Missa inte det!

form55 sa...

Å, tack för tipset!

Eli sa...

Vad kul att se H55-grejer! Och Parapeten, där lärde jag mig någonting nytt.

trillivippa sa...

Härligt inlägg! Tänk om man kunnat vara med där... Och jag förstår att du samlar på minnessaker därifrån, de är ju riktigt snygga!

form55 sa...

Ja, loggan är faktiskt väldigt snygg, speciellt på affischerna.

Agnieszka sa...

Vilken samling!
Man skulle vart där.
Hoppas TV-programmet finns Play på webben, vil man inte missa.

form55 sa...

TV-programmet var bara i fem minuter och inslagen hade man tyvärr sett förut. Det sändes även i Söndags kväll.

UpsalaEkeby sa...

Trevligt inlägg!

Jag kom att tänka på dig när läste Skånes Auktionsverks nästa katalog (22 jan). Finns ett H55-föremål med på auktionen, som kanske är intressant för dig?!

form55 sa...

Om du menar specialtidningen om mässan så har jag den. Men tack ändå för tipset!

David sa...

Jag har en bok om H55 - huvedsakligen om arkitektoniskt aspekter av mässen. Husen vid H55 fick flera sidor och gott om bilder. If I understand correctly hade H55 ett stort inflytande på bostadsarkitektur under den sena 50-talet.

form55 sa...

David - I havent heard so much about the exterior, but it sure had a big influence of the interior and all porceline and kithenware that came right then. The big exhibition in Stockholm 1930 was much more important of the exteriors, but in that time it was functionalism and art deco that was popular.