måndag 17 januari 2011

Stig Lindbergs plastföremål

Stig Lindberg gjorde även en hel del saker tillverkade av plast. Ett och annat i den vägen har jag skaffat av olika anledningar.
    Första bilden visar tre brickor ur serien Kvartett. Det finns även en fjärde storlek mellan den vita och den gula och de är även gjorda i fler färger, bl a svart, orange och turkos.
    Citruspressen finns i rött och gult och är gjorda i en väldigt ömtålig plast. Visst kan man blanda gult och rött som på bilden men den såldes inte så, i alla fall inte ny!


Sparbössan "Skotte" är en klassiker och mina tre är av den äldre, lite mindre modellen med metallbotten. Den rutiga papplådan är originalkartongen till dessa, även om min är lite luggsliten. De nytillverkade skottarna finns bara i rött och blått och är lite större än mina och har plastbotten, och de tillverkas än.
    Stickans termos "Termic" syns också på bilden, och förutom i gult är den är även gjord i rött och grönt.


Sedan finns det fler plastsaker av Stig - bl a en självvattnande blomkruka, och vattenkannan Fontana som ses på en bild från Elofs hem.

7 kommentarer:

Ulrika på Leta Retro sa...

Vovvarna är ju så snygga! Vill ha alla 3! :-)

trillivippa sa...

Såg två av de nyare blå skottarna på Stockholms Stadsmission igår, med rosetterna kvar. 150kr styck kostade de, vet inte om det är ett bra eller dåligt pris. Hade det varit en röd hade jag kanske slagit till...
Har inte Lindberg gjort en barnservis i plast också? Eller är det bara något jag hittat på?

LOPPISTAN sa...

O, tror jag msåte börja spana efter en bricka i turkost. Fast en sparbösse-skotte skulle nog inte heller sitta fel. Av den äldre varianten då förstås :) Fin samling i alla fall!

Clinen sa...

Plastföremål kan vara kul att ha ibland! =)

form55 sa...

trillivippa - Jag har hört att om man startar ett nytt konto i Handelsbanken så får du en skottebössa gratis, men eventuellt gäller det bara för barn. Och visst har han gjort en liten barnservis i plast också.

trillivippa sa...

Då är det nästan värt att dra igång ett konto i Handelsbanken! Ber jag riktigt snällt så kan jag kanske få en skotte trots åldern... ;)

Lybtar sa...

Vilken fin citruspress.....