söndag 23 januari 2011

Upsala-Ekeby - Pronto

Detta är den enda serien från Upsala-Ekeby som jag har lagt tid och pengar på att få komplett, men än så länge så fattas en del av de nio som finns i serien. På vänstersidan finns en liten och en stor vas med trattformad mynning, och det är mellanstorleken av dessa som jag saknar.
    En UE-samlare som jag känner lite grann har just den vasen och han har lovat mig att jag skall få köpa den, men problemet är att vasen ligger i en av många lådor på vinden och han vet inte i vilken! Så det kan ta år innan den kommer fram har han sagt.


Serien formgavs i alla fall av Ingrid Atterberg och fanns att köpa endast 1958-59. Serien är numrerad 2339-2347 och det är 2346 som jag saknar i samlingen. Den är 20,5 cm hög om någon vet var man kan hitta en sådan.
    Första delen jag hittade var den största cylindriska vasen, och den blev min för 20 kr på en liten loppis. Ytterligare tre delar har jag hittat för under hundralappen, men de andra har kostat betydligt mer.

8 kommentarer:

trillivippa sa...

Visst är det sådär lömskt nästan alla samlingar börjar? Man fyndar en del billigt och tycker att serien är snygg, sen får man betala desto mer för de andra delarna...
Jag lägger till vasen i min lista över saker att hålla utkik efter!

khina sa...

Förstår att man samlar på denna serie. Ursnygg!
Även jag håller utkik om jag snubblar över nån del åt dej!

UpsalaEkeby sa...

Härlig samling!

Har två delar i serien, men är givetvis på jakt efter fler för att komplettera den!

form55 sa...

trillivippa - visst är det precis så som det ofta börjar!

Tack för att ni letar åt mig. Den skall vara naggfri och jag kan betala ganska mycket ifall ni ser den dyrt någonstans.

Randiga Tråden sa...

Så snyggt det är när det står tillsammans, delarna kanske kommer på plats nu när antikmässorna drar igång.

sandra sa...

De är så snygga! Jag håller utkik åt dig!

Clinen sa...

Det var en härlig serie! =)

Ulrika på Leta Retro sa...

Vad sjukt snyggt det blir när man samlar alla! Jag förstår att du vill ha den sista också.