torsdag 30 december 2010

Katrins fem höjdare

Jag fick ett mail från Katrin som kommenterar i min blogg ibland. Hon bloggar inte själv men ville gärna visa upp sina fem bästa köp från i år, och det får hon gärna.
     Här kommer hennes text och bild:

"Det var faktiskt enklare än vad jag trodde att välja ut 5 HÖJDARE. Efter en stunds tankeverksamhet var det dessa som kändes självklara.....


* Inte bara lampor, LUXUS i Vittsjö tillverkade också en del möbler bla denna SOLSTOL i jakaranda och läder. Jag hade länge avundsjukt trånat efter den innan min gode vän var villig att byta bort den. Lycka!


* Många soffbord har passerat revy i vårt hem innan en kompis i USA hittade det ultimata i form av LA FONDA table ritat av Girard/Eames och producerat av Herman Miller. Som väl var höll skifferskivan den långa transporten...


* Jag hamnade i ett lyckorus när jag hittade denna inramade affisch från 1951 av BJÖRN WIINBLAD längst bak i en trave tavlor på en av sommarens många loppisar.


*Högt på min önskelista i många år stod en FOTPALL i form av en noshörning från OMERSA , innan jag äntligen lyckades köpa denna.


*Årets absoluta höjdare är ändå KAY BOJESENS STORA APA som också funnits på önskelistan i många år. Total förälskelse!


Till sist vill jag tacka för mig och önska alla FORM 55 besökare ett Gott nytt år och massor av höjdare 2011 !    /Katrin"

Nytt för nästa år här på min blogg blir besöksreportage från andra fina hem. Först ut blir Elof som jag köpte Baertlingliton av och även två av Nylunds gäddgapsvaser.
    Sedan hoppas jag att åtminstone presentera ett nytt hem varannan månad, helst varje månad. Så om någon vet ett fint hem möblerad i 30-70-tal så tipsa mig gärna. Helst 50-tal förstås!
    Och om ägaren önskar så förblir han förstås helt anonym.

3 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Vad trevligt du presenterar Karin. gillar hennes affisch av Björn Winblad, det var det första jag såg. Även solstolen. vill tacka dig för så vackra bilder och all information du delger på bloggen. gott Nytt År. Brittmari

precis en sån sa...

Inga dåliga "Fem höjdare" Katrin! Skulle blivit glad om jag haft en av de fem. Tack för att vi fick se dem!

The StarChief sa...

Ha ett gott nytt själv, blev lite konfunderat när jag såg att du tänkte besöka mitt hem men så slog det mig att det är nog fler som heter eller som jag, kallas för Elof, haha