fredag 7 januari 2011

Söwekonst

Att jag gillar teak är väl ingen överraskning för er som har läst min blogg. En av favoriterna bland tillverkarna är Söwekonst som låg i Söwestad utanför Ystad. De tillverkade föremål i många träslag, men jag har bara köpt sådana i teak.
    Sigvard Nilsson (född 1931) startade företaget 1952 (lite osäkert årtal) och har även formgivit föremålen.


Här är tre avlånga brickor med snygga tumgreppsfördjupningar. Den längt till vänster har jag fått av Caterine som kommenterar här ibland - tack igen!


Fler brickor men med mer organisk form än de andra. Även en handspegel med typisk 50-talsform.


Diverse småsaker i form av kåsa, några småskålar och ett pipställ.


Jodå, nötknäckaren som har setts tidigare är därifrån, och även de övriga matredskapen.
    Men den underliga tingesten längst till höger vet varken jag eller de jag har frågat vad den skall användas till.


För ett par år sedan köpte jag en katalog på en antikmässa. Det finns inget tryckår i den men enligt den tyska texten verkar den vara från 1962.
    Och här kommer fler bilder från katalogen. Tyvärr kunde jag inte använda blixt så bilderna är inte i toppklass.






14 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh, produktkataloger är det bästa! Mina favoriter bland det du visar upp: nötknäpparen och de organiskt formade brickorna. Verkligen fina.

Randiga Tråden sa...

De översta brickorna är så läckra, jag hade några som jag sålde på loppis förra året, vilket jag kan ångra nu.

Lybtar sa...

Brickorna är riktigt fina!

Clinen sa...

Den där saken du inte vet vad det är tror jag är en så kallad "stövelkneckt". Den använder du istället för att trampa med din egen sko på baksidan av skon du ska ha av. (Hmm, det blev kanske en krånglig förklaring)

form55 sa...

Brickorna är mina favoriter också, speciellt de organiska.

Jag tror inte att det är en stövelknekt - kanske för barn i så fall (jämför storlek mot nötknäckaren), men i så fall borde den varit bättre utformad så att den låg stadigt mot underlaget.

trillivippa sa...

Jag gillar nog de avlånga brickorna bäst, så finurligt med tumgreppen. Och jag hade också lagt min gissning på en stövelknekt. Men visst är det ett hål upptill? Kanske ska den sitta fast i någon annan del?

Caterine sa...

Hej Hopp! Den underliga saken, mina tankar gick osökt till en stövelknekt men så tittade jag på nötknäpparen och insåg att den är för liten. Klart, det kan vara till barn men jag tror nog att det är ett annat användningsområde, vilket har jag dessvärre ingen aning om. Förmodligen fantasin som sätter stopp.

Skaffaren sa...

Lärorikt inlägg.
Även jag gillar brickorna på första bilden.

Fynd Dagboken!! sa...

Hej
När jag läste din blogg tittade jag på de brickor jag har och visst var det Söwe, har den avlånga på bild 6. Vet du något om den teakbricka med färgade insatser jag skrivit om idag. Alla delar är bara märkta "made in sweden 18/6"

Ulf sa...

Hej,

jodå, det är en stövelknekt, och "nötknäpparen" är relativt stor. Den gick under benämningen Hummertång, och de flesta exporterades till USA.
Vid sidan om pipstället (oval) står en cigarett"bägare".

hälsningar
Ulf "Söwe"
ulf.nilsson@ub.lu.se

form55 sa...

Hej Ulf.
Det låter som att du kan grejerna. Tack för uppgifterna! Bra att få klarhet i stövelknekten också.

Ulf sa...

Sigvard Nilsson var min far, så jag växte upp i verkstaden och med grejorna. Frågor om Söwe-Konst och dess produkter besvarar jag gärna.

hölsningar
Ulf

form55 sa...

Oj, det var kul! Jag läste att det användes mycket rödbok, men mest teak antar jag?

Per Penning sa...

Jag har ett antal möbler som kommer från Söwekonst, bland annat ett stort soffbord och en bokhylla. De ska säljas men jag har ingen aning om det finns en marknad. Vet inte vad det är för träslag, har trott att det var fur.