söndag 30 januari 2011

Kay Bojesens soldater

Nu när jag har visat både zebran och hästen så kan jag lika gärna ta med soldaterna också. Kings guards är den officiella benämningen på engelska.
    Jag har fyra stycken av tre olika modeller. Den jag har två av är vanligast men de har förlorat sina gevär (väldigt vanligt). Trumslagaren har förlorat sina trumpinnar, men den är den enda som är äldre av de fyra. De nyare har en djupstämpel på insidan av benet, men denna har en etikett istället. Den har även lite kortare hals än de andra.


Det finns två storlekar på dessa - mina är 22 cm höga men det finns även en större modell som är 90-100 cm (trumslagare och flöjtist är 90 cm, de andra tre - officer, flaggbärare och vanlig soldat är 100 cm).
    Jag har även sett att de finns med vita byxor, men jag har bara sett denna färgkombinationen till salu.

4 kommentarer:

trillivippa sa...

Har faktiskt aldrig sett de här annat än i din blogg, tur att man kan lära sig vilka dyrgripar de är för det vore väldigt synd om man gick förbi en på loppis och trodde att det "bara" är en gammal leksak.

Susanna sa...

Å så fina!

Re-dizain sa...

Du menar väl att dom är 100 mm höga?

form55 sa...

Nej - 100 cm. Men de stora är ovanliga.