måndag 22 juli 2013

Loppisresan 2013 - porslin och keramik

Ni kanske har sett och hört av andra bloggare att jag och fyra andra retrobloggare har varit på en tre dagar lång loppisresa! Dessutom var jag i Stockholm tre dagar innan dess samt även dagen efter resan. Hann kolla ett tjugotal loppisar och antikaffärer där också.
    Dessutom hann jag med att träffa en samlare och bytte till mig flera fina saker! Jag kommer inte att precisera var grejerna kommer ifrån - loppis, antikaffär eller byte.


Först ut favoriten Gustavsberg Colorado. Och där blev det en rejäl tillökning! För vad sägs om en mörkblå sockerskål, svart senapsburk, fyra gula assietter och tre vita karotter.
    Såssnipan i vitt hade jag inte heller förut. Men det minsta uppläggningsfatet i vitt och den svarta saladjären hade jag förut, men de är välkomna ändå.


Så nu har jag hela kryddsatsen i svart - kul! Jag har även en komplett limegrön kryddsats och närapå den vita också - där saknas endast locket till senapsburken.
    Ja, faktiskt gäller detta även den mörkgröna färgvarianten, men den ljusblå har jag sämst av - bara den större koniska ströaren. Men eftersom den pastellablåa är mycket vanligare så tror många att den är vanligare än den är.


Och här är övrigt i porslinsväg som resan inbringade! Från vänster en tekopp från Gustavsberg Lido. Jag har två sådana förut, och med faten från såskannorna i Colorado blir det en fin kombination.
    Änglafiakoppen köpte jag bara för att den var billig. Skall inte behålla den. Men det skall jag däremot med de två delarna från Marianne Westmans blåsvarta serie. Parmesanburken är större än de andra kryddburkarna jag hade, men tyvärr saknas locket.
    Den andra delen är antingen en senapsburk eller en marmeladburk. Jag har bara samlat burkarna hittills, men eftersom jag delvis tror att jag kommer att ta med de andra delarna i serien så småningom också, och att denna nog är lite ovanlig så köpte jag den.




Lite keramik blev det också. Den minsta Kågekrukan hade jag bara en av tidigare, men de andra storlekarna två st. Utom den allra största som jag inte har någon av.
    Vasen ser ut som 30-tal och vaser från den tidsperioden har jag flera av förut. Kanske blir den fin ihop i grupp med några av de andra. Och fåret kommer från Alingsås keramik. Har aldrig sett någon sådan förut, men den liknar min uggla från samma tillverkare så de får stå ihop.
    Flaskan kommer från Signe Persson-Melin, men jag bytte till mig den från Linda med bloggen Porslinan som var med på en loppisrunda.

Mer inlägg från resan kommer. Glas, metall, trä och även lite plast kom jag hem med. Några bilder från resan lägger jag in i facebookgruppen. Men se även bilder från resan i bloggarna Allt det gamla goda, 50-talskeramik, Femtiotalsjakten och Porslinsbloggen!

2 kommentarer:

Gila sa...

Oj oj många fina fynd. Signe P-M flaskan skulle jag gärna haft...har en sen tidigare. Men jag hittar nog någon snart.

Ulrika sa...

Oj oj oj vilken läcker senapsburk av MW!