lördag 27 juli 2013

Helsingborgsmässan - bilder

I onsdags tog jag bussen till Helsingborg och den stora årliga mässan där. Det brukar vara två andra mässor samtidigt, men i år hade den ena lagt ned, men det var mycket att titta på ändå.
    Liksom förra året så mötte Stina med bloggen Allt det gamla goda upp och det är ju alltid trevligt med likasinnat sällskap. Ibland gick vi var för sig och ibland ihop.


Ett teakfat med glasinsats från danska Digsmed som jag inte hade sett förut. Jag har så många liknande att det inte kändes helt rätt att köpa ett till, men nog var jag lite sugen.
    Den fanns på den mindre mässan, och förutom denna var det bara en sak till som jag var spekulant på där, men det blev inga köp där alls.


Lampan fanns hos en belgisk säljare som mest hade Art Decoprylar. Kollade inte priset men kände på mig att den inte skulle få åka med hem.
    Prisnivån på det mesta var väl hög, och ändå hade ett gäng japaner varit där på uppackningen och köpt stora mängder av saker!


De två ljusstakarna hade samma form som mina svarta UFO-ljusstakar. Men dessa hade en bas av mässing och kändes som några klasser bättre i kvaliteten.
    Inte heller här kollade jag priset. Dessa tror jag fanns i hall A där de fina handlarna stod. Funderade inte ens på att köpa något där.


Stockholmsbaserade Brandstationen fanns med på mässan. Denna italienska lampa såg jag redan när jag var i Stockholm och priset var inte lägre nu heller.
    Då satsar jag hellre på att köpa min drömgolvlampa, men den är ännu dyrare än denna som kostade runt 30.000 kr. Man skall se fram emot något också...


Faktiskt första gången jag ser ett skrivbord av Arne Vodder i verkligheten. Men det var redan sålt så man fick inte ens reda på vad det hade kostat.
    Samma säljare hade även två sideboard av Vodder i montern. Ett som var mindre än mitt kostade 60.000 kr, men det hade också färgade lådor och var i jakaranda som skrivbordet.


Ännu en läcker lampa! Och även denna kändes italiensk. Man fick klara Gino Sarfatti-vibbar.
    Tycker ändå att den klassiska ljuskronan av honom känns roligare, trots att den är så vanlig.


Här har vi ett stort snurrande serveringsfat, men inte av Digsmed utan av Nissen. jag kände igen de gröna runda glasinsatserna, och det stod även Nissen i glaset på dem.
    Inte heller här kollade jag priset faktiskt - man blev lite avskräckt att den höga prisnivån att det inte blev många inköp. Men jag visar ändå de tre sakerna jag kom hem med från mässan i nästa inlägg.

1 kommentar:

Eva sa...

Tack för bilderna, det var kul att se en glimt från mässan och utbudet!