lördag 2 juni 2012

Helgfynd

Ovanligt dålig utdelning idag jämfört med antal loppisar jag besökte! Men man skall ha tur att vara på rätt plats vid rätt tid, och idag var det inte så.
    Hittade i alla fall fyra äggkoppar till i serien Röd Eld från Rörstrand. Jag hade en röd förut så har jag fem! Blåa har jag ett antal också, men inga vita äggkoppar.


Skålen kommer från Upsala-Ekeby och serien heter Mars av Mari Simmulson. Den köpte jag inte idag utan i förrgår, men den fick vara med på bilden för att fylla ut!
    Jag vet inte hur många delar som ingår i serien, men denna är 28 x 15 cm stor. Den har nr 4148 i botten, och enligt Grödinge Antiks eminenta tabell så tillverkades den mellan 1954-1968. Men det verkar som att fler dekorer än Mars har det numret så man kan inte vara säker på att just denna dekoren tillverkades hela den tiden.
    En märklig sak är däremot att den skall enligt listan vara 23 x 13 cm stor, men den är ju klart större!? Man kan möjligen tolka siffran till 4146, men då stämmer inte måtten då heller...

3 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Jag har samma fat, märkt 4145 men med lite annorlunda dekor.

Allt det gamla goda sa...

ovanligt lite fynd för att vara du!

Jessica sa...

Jag har en likadan skål. Den är så otroligt fin!