fredag 15 juni 2012

Svart finsk gryta

Besökte en antikloppis idag och på en hylla stod Timo Sarpanevas fina gryta från 1960. Jag hade en röd sedan tidigare och har letat efter en svart i fint skick.
    Denna är i utmärkt skick - inga skador eller andra fel. Enda kruxet är att handtaget saknas, men jag hoppas kunna hitta ett sådant löst om det inte går att köpa från fabriken - de finns att köpa nya än nämligen. Se här!


Den svarta är lite större än den röda, så det handtaget passar inte. Den mindre är 20 cm mellan skårorna i handtaget, men till den svarta behövs ett med 22 cm.
    Båda mina har ett stort R i botten undertill, och det står för Rosenlew som tillverkade den förr innan Ittala tog över. Jag vet inte om det fortfarande står så i botten på de nytillverkade.


Priset då? De ville först ha 500 kr för den, men jag lyckades få ned den till 300 kr. Den röda har jag bytt till mig, men annars skulle den kosta betydligt mer. Men dessa är nog mer eftertraktade också. De röda är emaljerade till skillnad från de svarta som är i gjutjärn.
    Om någon har ett löst teakhandtag med 22 cm mellan skårorna så är jag väldigt intresserad av att köpa/byta!

Uppdatering! Pirjo mailade uppgifter om grytorna: "Timo Sarpanevas S-gryta tillverkades av Rosenlew i Björneborg under åren 1960-1972."

6 kommentarer:

DeBeer sa...

De där gillade jag :-) Synd att jag inte har sett eller har något handtag men jag håller ögonen öppna!

Katrin sa...

Jag har ett liggande i någon låda.
Ska försöka leta fram det.

form55 sa...

DeBeer - Det är många som gillar dessa. Jag hade lite tur.

Katrin - Åh, det hade varit suveränt om det är rätt storlek!

Katrin sa...

Hittade det och det är rätt storlek!

form55 sa...

Fantastiskt! Jag köper den gärna eller om vi kan hitta på något byte!

Hjördis Widell sa...

Jag har en svart med R i botten sedan 60 talet.Jättebra att koka marmelad i.