torsdag 31 maj 2012

Vykort från förorten

Lägger in fyra vykortsbilder från Stockholms förorter och fyra från Göteborgs.


Högdalens Centrum. Kortet är skickat 1964 men jag tror att bilden är lite äldre. Fina bilar på parkeringen! Kortet är handkolorerat.


Även detta från Högdalen. Jag tror att man i stort sett kan sätta ihop bilderna när man ser det höga huset i bakgrunden. Detta kort är skickat 1966.


Nu har vi kommit till Vällingby - framtidsstaden! Även här en skylt med Tempo på.


Och även i Farsta ser vi ett Tempovaruhus. Läckra byggnader liksom i Vällingby!

 
Nu har vi bytt till västkusten och Göteborgs ytterområden. Här har vi Kortedala torg. Lite mer lägmält än i Stockholm men ändå fint.
 

Ytterligare en Kortedalavy. Trekantshusen vid Julianska gatan. Lite öststatsfeeling!


Nu har vi kommit till Kungsbacka - Tingbergsområdet. Kungsbacka ligger i norra Halland så det hör inte till Göteborg egentligen, men ändå såpass nära att man förknippar det med Göteborg.


Till sist Folkets hus i Mölndal. Även detta liksom de flesta av de andra är ett svartvitt kort som har handkolorerats. Det blir läckra färger och en viss retrokänsla i bilderna.



5 kommentarer:

Prylgalen sa...

Fantastika de där gamla vykorten!

DollybirdRetro sa...

Helt underbara Jan! Åhh!! Avundsjuk!

Lybtar sa...

Kortet på Kortedalatorg är ju ett riktigt flott vykort.
Har du mycket bilder på gamla gbg?

Allt det gamla goda sa...

titta där är ju kortedala torg! och de trekantiga husen vid julianska gatan! när jag var där fick jag inget bra kort på dem, så därför var de inte med i mitt inlägg. jag gillade dock högdalen och vällingby bäst av dessa!

form55 sa...

Prylgalen - jovisst är de fina, men det börjar bli svårare att hitta läckra kort nu.

Dollybird - jag har många vykort kvar att visa. Kommer då och då.

Lybtar - det finns en bunt. Jag har inte så många som är äldre än 40-talet eftersom jag gillar dessa bättre.

Stina - jo, jag gillar Stockholmskorten bättre också. Det är en viss klasskillnad kan man påstå!