torsdag 7 juni 2012

Kåges krukor

Idag slank jag in på en loppis efter jobbet och vad står där om inte en Carrara kruka av Wilhelm Kåge för bara tio kr! Jag hade en likadan sedan förut, och den gav jag 50 kr för - billigt det också.
    Normalt kostar de ca 200-300 kr beroende på storlek, men dessa är ganska stora.


De finns i minst tre storlekar, och vissa har linjer på de släta områdena mellan fördjupningarna på sidan.
    Jag har inte fått fram så mycket info om måtten, men mina är 13 cm höga och med en diameter på 18 cm. Jag har hittat mått på en mindre storlek där höjden är 10 cm och diametern 13 cm.

6 kommentarer:

Christiaan sa...

Grattis till den fina krukan. Har du fått igång den gamla datorn nu ! eller har du redan köpt in en ny.

DeBeer sa...

Nice...... :-D

e-loppis@t-online.de sa...

Har den 10 cm höga varianten m 13 (12,5!) cm i diamter-bara för att bekräfta att även denna storlek finns. Dessutom har jag en större variant som är en solklar kopia av Kåges-den har exakt samma former men är omärkt och i vit högglansdglasyr. Har ingen aning om vem som står bakom detta ex...Trevlig helg!

Lybtar sa...

Vi letar hela tiden efter Kåge krukor och Nylund, men vägrar betala 200/300 kr st. Därav har vi heller inte lyckats införskaffa en enda.

Avundsjuk på ditt fina fynd.

Allt det gamla goda sa...

bra fynd! har krukorna tagit plats i ditt vardagsrumsfönster, tro?

Anonym sa...

Oj, har också en liten, visste inte att den var så "fin". Förra ägaren till vårt hus hade lämnat den i ett uthus bland div gamla prylar, och här var brist på krukor så jag blev glad. Snygg är den hur som helst, kul att få veta vad det var för något!