söndag 3 juni 2012

Köket

På begäran visar jag nu några bilder från köket. Jag har inte visat bilder därifrån tidigare - bara på vissa prylar som finns där nu.
    Anledningen är delvis att det är en vild blandning av 50-tal och 70-tal. Jag skulle helst vilja visa tapeter i geometrisk 50-talsstil, svarta luckor med kromade handtag, enfärgat kakel (vitt är tråkigt men passar bra till det svarta) och ett golv som inte är grön plastmatta!
    Men nu är det som det är så ni får föreställa er hur det kan se ut, även om jag vet att vissa av er gillar tapeterna.


Coca-colakylen har fått flytta in på plats. Teakhyllan som står på passar nog bättre ovanför serveringsvagnen och pappskylten från 1960 skall få en teakram och hängas upp ovanför kylen.
    Handdukarna med mönster av Marianne Westman är nytillverkade, men jag tror att det även finns likadana från tiden.


PH-snöbollen passar bra som kökslampa. Och på väggen snurrar vi till det ytterligare med ett brickband från 60-talet! Jag måste byta det mot ett med femtiotalsmönster känner jag.
    Brickorna är några Kvartett av Stig Lindberg och en teakbricka. Kryddburkar från Digsmed (även teakplattorna i fönstret kommer därifrån) och klocka med form av George Nelson.


Brödrosten från ELVA är i stort sett nyskick! Och de flesta kryddburkarna av Signe Person-Melin köpte jag på GP-loppisen.
    I bakgrunden skymtar min fina mixer från 50-talet men som har en äldre formgivning.


Kryddhyllan är fylld av kryddburkar som sig bör. Alla cylindriska är formgivna av Marianne Westman från Rörstrand. Tiduren är tidstypiska i form och färg!
    Av de två burkarna som inte är westmanska är den ena av Kåge och den svarta cylindriska är okänd.


Serveringvagnen av Hans Wegner gillar jag extra mycket! Och på den har bl a hamnat den ena Nagelljusstaken som jag hoppas kunna bygga på lite Även den läckra Stig Lindbergvasen med fiskmotiv har hamnat här..
    På hyllan under står färgglada köksprylar av Timo Sarpaneva och Jens Quistgaard. Stolarna i teak är danska av Vilhelm Wohlert.


Bordet är inget speciellt utan ett bord jag fick gratis som står där tills jag hittar mitt drömköksbord (som jag var ytterst nära att skaffa för en vecka sedan).
    Krukorna är Telluskrukor från Bo Fajans och vaserna känner ni säkert igen från Upsala-Ekeby. En mindre modell tänkte jag skaffa också så småningom.
    Och 50-talsgardinen som skymtar på flera av bilderna har jag fått från Stina med bloggen "Allt det gamla goda"!

17 kommentarer:

Clinen sa...

Läckert kök ju! Tyckte inte det var något fel på tapeten. =)

Lybtar sa...

Fint kök med många fina saker.
Stolarna blev jag väldigt nyfiken på och skulle vilja se en bättre bild på dem, om det går? Serveringsvagnen är läcker ;)
Vad är det för bord du drömmer om?

form55 sa...

En bättre bild på stolarna finns nu på bloggens sida på Facebook.
Drömköksbordet finns på bild nummer två i detta inlägget:
http://jjform55.blogspot.se/2011/04/tio-saker-pa-onskelistan.html

A-L sa...

Jag gillar att ditt kök är ett hopikok av årtionden, det gör ett hem personligt. Trots dom fina teaksakerna så gillar jag dom gröna skåpluckorna speciellt mycket.

Gunillas sa...

Verkligen fint! Vet inte vad som är finast. Cola kylen gillar jag skarpt. Full med gamla colaflaskor med innehåll?

Gila sa...

Tapeterna är ju underbara! Kaklet är väl inte det finaste men med alla fina prylar så fokuserar man på annat. Skulle inte du flytta till Haga?

form55 sa...

AL - Att säga att ett hem är personligt känns för mig som någon som har sett ett hem som inte stämmer stilmässigt men måste säga något positivt - och sedan har andra tagit efter i tron att uttrycket är positivt :) Jag vill ha ett hem där jag gillar allt och så är det inte i köket.

Gunillas - kylen fungerar men är inte igång och tyvärr tom. Den är inte precis enegrisnål om man säger så! När jag samlade på C-C så hade jag en massa gamla flaskor, men jag sålde dem och nästan hela samlingen (och en massa andra samlingar) för att ha råd med möblerna.

form55 sa...

Gila - jag var och tittade på en lägenhet i Haga, men det var för mycket som inte stämde. Vardagsrummet var för litet, det var för gamla detaljer i rummen (lister mm) och alla golv var skitfula (furu i vardagsrummet bl a). Så jag letar efter ett nyare hus, men inte så nytt där jag bor nu.

Merle sa...

oh my! i love this kitchen!!!!

Christin sa...

Jag hör definitivt till dom som gillar blandningen i ditt kök.
Många fina grejer och härliga färger i en hemtrevlig kombination.Men vet ju efter att ha följt din blogg ett bra tag att du inte själv gillar din köksinredning något vidare.

khina sa...

Dax för att nån som är tvärt emot!! Helt underbara prylar som tyvärr försvinner i tapeten!!! För grillrig för min smak. Skåpluckorna helt OK, men byt handtag så blir de tidsenliga. Budgetrenovering av kakel är ju att köpa enfärgat kakeldekor. Vita och gröna kanske...???!!

Allt det gamla goda sa...

du ser, idel goda reaktioner på köket! men ingen info om den fina gardinen.. det missade du! hehe..

form55 sa...

Merle... - Thank you. But I don´t like the wallpaper so much. It´s the original wallpaper since the house was built in 1976. I like more things from the 50:s.

Christin - Du har koll hör jag. Kul att du kommenterade så att det inte bara är de gamla vanliga :)

khina - Som sagt - tapeten är inte bra. Men förhoppningsvis skall jag flytta i år och då vill man inte lägga för mycket energi på att göra om.

Stina - Ajdå, jag glömde kommentera gardinerna. Lägger till det.

Allt det gamla goda sa...

tackar för tillägget! :)

Sara sa...

Som du säker förstår så ÄLSKAR jag ditt kök! Tapeten, skåpluckorna - allt! Jag dör nästan lite av avund ;) Hade inte, inte, inte tackat nej till detta kök :)

Lilladockan sa...

Hoppsan, var lite väl flink i fingrarna. Hann inte ändra från Sara till Lilladockan innan jag tryckte "Publicera". Kommentaren ovan är i alla fall från mig.

trillivippa sa...

Förstår att köket inte är helt i din smak, inte min heller egentligen. Men det har sin charm ändå! Och det var kul att få se alla saker du har där i sin rätta miljö, som Westman-burkarna till exempel. Men lite god fantasi kan man ändå tänka sig hur snyggt det kommer bli när du flyttar till en lägenhet med originalkök från rätt årtionde! :)