fredag 28 oktober 2011

Borås antikmässa

Idag var jag i Borås på den årliga antikmässan där. Det är västsveriges bästa mässa, men ligger ändå en bra bit efter de bästa mässorna i Stockholm och Helsingborg.
    Jag köpte bara tre saker där om man inte räknar två vykort. Såg ett par fräcka teakljusstakar, men vid närmare granskning så hade den ena spruckit så då blev det inget inköp av dessa.


Fugaskålen till höger gav jag 100 kr för efter lite prut, men när jag kom hem så hade jag redan en likadan! Men nog kan man få användning av flera likadana och priset var inte i överkant heller.
    Glaset i mitten såldes som glas av Nils Landberg, men jag är inte helt säker på om det är någon som har kopierat stilen eller om den är äkta. Fint glas i vilket fall - ett likadant till vore kalas.
    Och vasen till vänster är från Bo Fajans och eftersom det även står ED i botten så vet man att det är Ewald Dahlskog som står för formgivningen. Det visste nog inte säljaren för det var ganska lätt att få ned priset från 150 kr till hundralappen jämnt.

2 kommentarer:

Allt det gamla goda sa...

fina inköp! gillar bo fajans alster, vasen är i trevlig form och färg. tjusigt glas också, det är ju i min färg! har besökt borås antikmässa en gång, den var mycket trevlig. hålls den fortfarande på åhaga?

form55 sa...

Japp - Åhaga är det fortfarande.
Jag har letat eter en likadan vas på nätet men inte hittat någon.