lördag 11 december 2010

Litografi av Olle Baertling

Det var denna fantastiska litografi som jag också köpte när jag besökte Elof. Motivet är komponerat 1957 men liton gjordes 1968 i en serie med 30 olika motiv. Upplagan är 300 exemplar.
    Olle Baertling (1911-1981) var banktjänsteman och målade på fritiden. De mest karaktäristiska motiven är dessa med trianglar i olika färger. Jag gillar att denna bara är i svart och baertlingblå färg (som är mera åt det turkosa hållet) och passar bra ihop med mina andra saker färgmässigt. Annars brukar det vara 3-5 olika färger på motiven.


En oljemålning av Baertling med liknande motiv är svår att få under miljonen så då får man hålla till godo med en lito istället. Stilen är konkretism och kan enkelt översättas med "icke föreställande konst".
    Det vore läckert att ha en hel vägg med dessa litografier i likadana ramar!

7 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Den var helt i min stil! Sa jag förresten att jag hittade en konstbok om Olle Baertling för två veckor sen? Den heter Baertling - Mannen Verket och är skriven av Teddy Brunius. Fin bok som jag gav 30 kr för!

form55 sa...

Det har du inte nämnt. Boken verkar klart intressant!

Herr Movarp sa...

Jag ska fota eller skanna lite så kan du få se! Boken är ca 150 sidor så det är mycket att läsa och massor av bilder!

form55 sa...

Visst - du kan kanske lägga upp dem på FB.

LOPPISTAN sa...

Ooo, så snygg! Grattis!

form55 sa...

Tack! Man det är nog många som skulle fråga "Men vad föreställer den?" - alla som jag känner lite bättre iaf...

Gila sa...

På mitt gamla jobb hade vi några Olle Baertling litografier hängande...få visste något om honom och trodde det var nån okänd...jag gillade dem mycket.