fredag 25 april 2014

Pepparkvarn

Det har gjorts hundratals olika pepparkvarnar i teak, och de allra snyggaste har Jens Quistgaard formgivit tycker jag. Av alla hans modeller hade jag endast en förut, men nu har jag packat upp ett paket med en av de allra finaste!
     Jag hade tänkt att en gång ha en liten grupp med de 5-7 allra mest dekorativa pepparkvarnarna, och denna är en av dem.


Den är tillverkad av "Dansk Design" och de allra flesta såldes i USA. Denna modellen heter "Mushroom Disguise" och informationen kommer från denna sidan som är bra när man letar info om dessa pepparkvarnar.
    Priserna på dessa extra fina skapelser ligger ofta på 1.000-4.000 kr! Inte billigt, men det finns många samlare av just pepparkvarnar som kan betala bra för de bästa.


Jag har rensat lite på brickan, och fler än så här bör det nog inte vara. Hittar jag en av de finaste till så får jag rensa bort en av de sämsta, även om jag gillar allihop.
    Den lägsta längst fram är även den av Quistgaard, men de andra är av diverse tillverkare - de flesta danska.

Inga kommentarer: