fredag 18 april 2014

Äggkoppar - Glad Påsk

Vi retrobloggare tänkte oss en utmaning att visa våra äggkoppar. Det är ju lämpligt så här i påsktider. Men av olika anledningar så utvidgades äggkoppstemat till ett allmänt påsktema. Men jag kör på ursprungsidén.
    Jag har inte massor av olika äggkoppar. Jag hade fler förut, men äggkopparna från Blå Eld fick Porslin & Nostalgi köpa billigt, och vissa andra udda har jag gjort mig av med.



Att jag skulle ha en del äggkoppar från Gustavsberg Colorado förvånar kanske inte så många. Här är alla mina.
    Skulle vilja ha några ljusblåa till, och om det finns gula, mörkblå och rosa.



Söwekonst gjorde finfina äggkoppar av teak med plastinsatser i olika färger. Några har tillkommit sedan senast och här syns alla jag har nu.
    Det finns även vita, men det har jag inte träffat på. Men de flesta köpte nog dessa i glada färger.



Gustavsberg Pastella hade äggkoppar i tre färger - pastellgult, pastellblått och pastellgrönt.
    Ingen serie jag satsar hårt på att skaffa, men dyker det upp delar jag saknar till bra pris så kan det hända att jag slår till.

 

Hittills bara svensktillverkade äggkoppar, men eftersom jag gillar danska saker, speciellt i teak så finns det några sådana också i köksskåpet.
    De två likadana är märkta Laurids Lönborg under, men den i förgrunden är ett strå vassare! I botten står det Wiggers. Tre sådana till står på önskelistan!

Inga kommentarer: