onsdag 1 juni 2011

Ravenna #2

Nu har jag gått och köpt en Ravennaskål till så nu får jag ligga lågt med inköpen ett tag, men dyker någon Coloradodel upp som jag nämnde i förra inlägget så finns det väl en reserv att ta av.
    Denna är blå med röda inslag och dessutom luftbubblor utanpå det. Lite större än min första - 7,8 cm lång och 6,5 cm hög. Nästan som ett mellanting mellan en vas och en skål. Numrerad 5295 i botten, och det betyder att den är gjord 1972.


Det är svårt att fånga på bild hur fin den är. Försökte ta ett par bilder utomhus och det blev i alla fall bättre än inomhus.
    Se text i inlägget om min första Ravennaskål för info om tillverkare och formgivare mm.


3 kommentarer:

trillivippa sa...

Så vacker! Gillar det lite klumpiga och bulliga glaset och den här blå färgen var väldigt tjusig. Gissar att den kostade en slant men det är såklart en investering. Dels får du något väldigt fint till hemmet och den dagen du tröttnar på den (som om det skulle hända) så får du säkert igen pengarna med råge.

form55 sa...

Den kostade som sagt en slant, och visst hoppas man att värdet kommer att öka. Men man vet ju aldrig hur priserna utvecklas för konstglas (eller något annat inom retro/antikt) i framtiden. Jag köpte den i alla fall för att jag gillar den och räknar med att behålla den länge.

Herr Movarp sa...

Dom är bara så otroligt fina, och förmodligen en bra investering dessutom! Man har ju sett en del av dem i böcker och det finns många att sukta efter :-)