måndag 6 juni 2011

Amerikansk inredningstidning från 1957

Denna hittade jag häromdagen för en femma. Både roliga annonser och inslag med fina grejer. Det fanns även med grejer med en helt annan stil som inte är så intressant, men jag visar bara godbitarna.
    Jag har några nummer till av liknande amerikanska tidningar från 50-talet.


Min drömlampa fanns med i en annons, men det ser ut som att den endast fanns i mässing då. Kanske är kromvarianten lite tidigare!


Reklam för George Nelsons klockor. Gillar verkligen typografin också!


Väldigt strama möbler från Hermann Miller! Kanske endast för offentlig miljö. George Nelson har gjort dessa också (han kunde göra mer än bara klockor).


Från GMs kontor. Känns lite som Mad Men!


Klart snyggt skrivbord! Sådana ser man knappast i Sverige.


Fin skulptur i detta rum - skulle jag vilja ha!


Och till sist en annons för en stol av Harry Bertoia.

2 kommentarer:

TUSEN VASER sa...

Vilken rolig heminredningstidning! Skrivbordet var jätteläckert, skulle inte heller ha något emot att ha det i mitt rum.

LOPPISTAN sa...

Vilken tidning, känns som de ansträngt sig för att trenderna skulle gå igen till och med i layouten. Flera av sidorna skulle kunna ramas in som tavlor. Riktigt coolt! 5 spänn räknas som vrakpris :)