torsdag 24 maj 2012

BJS Arbetslampa

Köpte denna på auktion och fick den för utrop 100 kr! Kanske gjord för att användas som arbetsbelysning i en verkstad, men nu är de populära i hemmen!
    BJS står för Bäcklunds Järn och Smide, och tillverkningen fanns i Skellefteå. Tror att denna är från 40/50-talet.


Modellen heter tydligen 5. Det skulle vara kul att de hur de fyra första såg ut! Vet att de har gjort fler lampor senare men jag tror inte att jag har sett någon äldre än denna.
    Var skall jag sätta denna då? Tja, det vet jag inte riktigt än...!

5 kommentarer:

UpsalaEkeby sa...

Tjusig!

Jag har hittat en likadan, fast annan färg, för något år sedan.

Se länk:

http://www.upsalaekeby.blogspot.co.uk/2010/05/en-lampa-till-och-lite-till.html

Måste säga att din var stået vassare med den färgen!

Grattis

Soffi sa...

Enkel och snygg! Och färgen gjorde den, som onav kommentar nämner, vass!

Magnus sa...

Hej,

Nyfiken på var det här med "Bäcklunds..." kommer ifrån. Vet att det finns de som menar att BJS snarare står för Bröderna Johansson i Skellefteå.

Själv vet jag inte, men något av det är det:-)

Vänligen,
Magnus

form55 sa...

Ja, det är möjligt att det är så. Namnet googlade jag fram. Trodde att det stämde, men det får jag kolla upp!

Marie-therese mimmi edman sa...

hej en länk ang bjs skellefteå:)
http://www.kulturarvvasterbotten.se/getitem-record?PID=SE_Vbm_FG_SM_DIG+01550