söndag 27 maj 2012

Majornamegaloppisen

Vilken dag! Sol och perfekt temperatur, ny lön på kontot och som grädde på moset var det megaloppis i Majorna! Jag gick där i 4,5 timmar och jag såg nog inte alla bord ändå.
    Loppisen skulle börja kl 11.00, men jag var där redan 09.00 och träffade flera som hade handlat i en timme då. Flera gånger kom jag till bord där ett köp just avslutades och där man bet sig läppen för att man inte var där en minut tidigare!


Men jag blev nöjd med mina inköp ändå. Försökte lägga band på mig och inte köpa mer än det jag verkligen ville ha, men det blev lite extraprylar som kan vara bra att ha till byten eller så.
    Den stora röda glasvasen till vänster är finsk. Pablo, modell 1387 av Erkkitapio Siiroinen - gjord på Riihimäen lasi (tack till A-L på Skynda Fynda för identifiering). 40 kr gav jag för den. Den lilla röda till höger är en signerad Höglund som jag köpte för en femma (så skall loppispriserna vara).
    Där emellan en fin väggklocka från 50-talet med tidstypisk form. Fick ge 120 kr för den - det klart dyraste idag. Skålen i serien Blå Eld från Rörstrand var det första jag köpte. 60 kr. Och det sista var sju Rörstrandskoppar utan fat för 30 kr ihop. Men fat bör vara lättare att hitta. Dessa kan nog vara till servisen Aslög.
    Om jag hade velat så hade jag kunnat köpa lådvis med grejer, men jag har ju redan för mycket.

10 kommentarer:

allt det gamla goda sa...

klockan var ju fantastisk! jag har tänkt på dig och på att jag inte kunde vara i göteborg på den loppisen. fan, det hade man velat vara med på.

Maria sa...

Vasen är riktigt läcker och vad kul att din känsla att den var en "finne" stämde. Väggklockan har en mycket vacker form. Här i Stockholm har det varit ett galet loppande under helgen.

RETROknoppen sa...

Instämmer med tidigare kommentatorer: vasen är läcker i färg och form och klockan talar sitt tydliga tidspråk!
Fina fynd :)

khina sa...

Klockan var ju bara så...WOW! Om du skulle komma på att du inte behöver kopparna så är jag spekulant

Lilladockan sa...

Jag håller med föregående skribenter, herre gud vilken klocka! Och vasen, den finska, gick inte heller av för hackor om man säger så :) Så här i efterhand ångrar jag innerligt att jag inte tog mig till den här loppisen. Men för stunden så kände jag att jag hade sprungit omkring alldeles för mycket och att jag behövde en lugn stund på balkongen med en god bok :)

Anna sa...

Vilken klocka! Wow! Den hade suttit fint på väggen här hemma :)

Yvonne sa...

Fina fynd du gjort!
Klockan var tokläcker!

Christiaan sa...

Bästa med loppisen är nog all motion man får, undrar hur många km man går på dessa timmar ?

Pablo, Riihimäen vasen är ju urläcker.

trillivippa sa...

Instämmer i kören och jublar för klockan, så läcker form! Kul att du gjorde så fina fynd! :)

Ann-Charlotte sa...

Hurra för klockan, helt rätt i tiden!