tisdag 1 mars 2011

Orrefors - Ravenna

Jag blev stolt ägare till en Ravennaskål förra året. Den är visserligen liten och i den vanligaste färgen blå, men jag tycker ändå att den är fin. Åtta cm i diameter och fyra cm hög är den - kanske minsta storleken (?)
    Metoden med mönstret utarbetades 1948 av Sven Palmqvist efter ett besök i kyrkan i orten Ravenna i Italien. Ravennorna tillverkades ända in på 70-talet.



I botten står "Ravenna 5867" och det betyder att skålen är tillverkad 1973! Nr. 5483-5888 gjordes det året.
    Det finns även röda och tvåfärgade Ravennor men dessa kostar en bra slant! Jag hoppas att kunna komma över en blå större modell att ställa bredvid min lille skål, eller gärna flera.

5 kommentarer:

Ulrika på Leta retro sa...

Den är jättefin! Jag tror att om man har pengar så är det hög tid att investera i glas. Det är relativt "ute" så investeringen blir lönsam på sikt. Jag tror du får bättre avkastning på dina pengar om du köper en Ravennaskål än på vilken annan placering som helst. Men det är klart, man måste ju ha pengarna......

trillivippa sa...

Oj, har faktiskt aldrig stött på de här skålarna förr men den var jättefin! Gillar det tjocka, bulliga glaset.

Lybtar sa...

Snygg, har inte heller sett den tidigare. Men av ditt inlägg att dömma så gäller det ju att börja spana.

form55 sa...

Dessa lär man inte hitta på loppis om man inte har en enorm tur! De minsta kostar runt 2-3.000 kr och de större ovanliga kan kosta över 100.000 kr!

The StarChief sa...

Snygg skål.