fredag 3 maj 2013

Matbord

Mitt drömmatbord är inköpt! Har letat efter ett i flera år och speciellt intensivt det senaste året. Ett av mina krav när jag letade ny lägenhet var att detta skulle få plats i köket.
    Tyvärr får jag vänta på det i ganska många veckor, för det befinner sig i USA just nu. En bra valutakurs gjorde att trots att frakt, moms och tull tillkommer så blev det klart billigare än det som såldes i Göteborg för knappt ett år sedan som jag blev överbjuden på.



Bordet är föga överraskande tillverkat i Danmark, och 1960 ser man ofta som årtal för detta. Formgivarna heter Peter Hvidt och Orla Mølgaard Nielsen. Måttet är 162 x 140 cm - lite svagt ovalt alltså.
    Det finns även en fyrkantig variant att detta bord som är en modern variant på ett slagbord, men jag tycker att den runda modellen är överlägset snyggast. Pga konstruktionen finns inga iläggsskivor till det, men jag klarar mig med fyra platser. Det går om det kniper att trängs sig in sex personer vid det.


 
 
Tillverkare är France & Søn som gjorde högklassiga danska teakmöbler på 50- och 60-talet, för den är gjord i massiv teak förstås.
    Till att borja med skall jag ha mina matstolar av Vilhelm Wohlert som jag har visat här. De är väldigt snygga, men helst vill jag ha en stol av Hans Wegner som heter CH-33 till bordet. Det blir kanske nästa möbelinköp!

I förra inlägget nämnde jag att jag skulle visa en sak som inte alla kommer att gilla. Då var det inte detta bordet jag menade. Det föremålet kommer lite senare eftersom jag inte har fått det än.

7 kommentarer:

Skaffaren sa...

Grattis till ett bra köp!
Det där är riktigt, riktigt snyggt.
Jag har också börjat importera igen, väntar nu på lite småsaker från New York.

Fammo sa...

Måste säga att det bordet var det värt att vänta på! Sååå fint!

Deco a la retro sa...

Supersnyggt!
Grattis grattis!

hlsn.
Jeanette

precis en sån sa...

Att ha tålamod lönar sig Jan! Ett av de snyggaste bord jag sett.

Helena Högberg sa...

Den som väntar på något gott... Helt ljuvligt snyggt bord!

Ulrika på Leta Retro sa...

Kul att du äntligen fått tag på din drömpjäs! Väldigt snyggt!

Yvonne sa...

Jätte grattis!