söndag 19 maj 2013

Senaste loppisfynden

Som vanligt har jag varit aktiv i veckan, men de flesta inköpen har blivit nu i helgen. Allt fick inte plats på en bild så jag fick dela upp så att glasföremålen fick en egen bild.
    Här kommer allt utom glaset. Tre böcker först. En bok om Louisiana konstmuseum i Danmark - måste dit snart, för det var alldeles för länge sedan senast. En semesterutflykt kanske. Nästa bok handlar om konstnären Nils Kölare som inte är lika känd som andra konkretister som Baerling och Olofsson t ex. Och boken med det fina mönstret till höger är tryckt 1959 och handlar om modern konst.
    Tre Siljatallrikar från Rörstrand kostade 20 kr/st och Telluskrukan lika mycket. Kaffekoppen Pomona från Rörstrand har ett mininagg, men för 65 kr kunde jag inte låta den stå kvar i hyllan. Och fatet med linjerna kommer från Upsala-Ekeby och heter Mars.
    Inte mycket teak denna gången, men ett par smörknivar med fin form för en tia styck blev det. Har för mig att Johnny Mattsson har gjort dem, men det kan vara helt fel. Även två fina knivar från GAB köptes på samma ställe för samma pris.


Här kom solen fram ur molnen så denna bilden blev ljusare. En stor babyblå Åsedavas och en röd svamp från samma tillverkare är redan reserverade för byte med Porslinsbloggen. Den röda glaskulan skall jag behålla däremot. Vet inte om den kommer från Alsterfors eller Holmegaard, men det gör inte så mycket. Den är ganska mörkt röd (bilden blev ljusare än den borde vara), och jag behöver en till lite större än denna för ett projekt, så har ni en på ca 10 cm så hör gärna av er!
    Två röda skålar från Gullaskrufs serie Randi köpte jag på olika ställen. Den lilla för endast en tia på Emmaus finbutik - inte dåligt! Och till sist en mörkt rökfärgad Pavane av Tom Möller för Reijmyre. Jag bytte till mig en likadan av Anna-Lena som har bloggen "Skynda Fynda" för ett tag sedan, men denna var billig så nu har jag två...


Jag har flera inlägg på lager om saker jag har köpt som bör få ett eget inlägg. Kommer väl i veckan, och för den nyfikne kan jag avslöja att det är en litografi, en väggklocka och en reklambroschyr!

5 kommentarer:

UpsalaEkeby sa...

Om du kan tänka dig att sälja "Mars"-fatet så är jag intresserad! Vilket nummer har stämpeln?

Tack på förhand!

form55 sa...

Det ser ut som 6802.

Herr Movarp sa...

Skum numrering på det UE-fatet/skålen, det borde ju vara en 4XXX-numrering..? 4089, du kanske ser den upp och ner?

form55 sa...

Haha! Ja, 4089 står det ju! Jag var lite stressad och hade inga glasögon på mig. Får skylla på det.

trillivippa sa...

Ojojoj, du hittar alltid så mycket fint! Tyckte nästan att Åseda-vasen såg mjölkvit ut först, det hade ju varit häftigt.
Stig Sandkvist-skålen som jag loppade i Karlskrona mäter ca 38 x 10 cm.