söndag 5 maj 2013

En målning

Denna helgen var det svårfyndat på bakluckeloppisen. Igår hittade jag ingenting, men idag blev det fyra saker ändå. Jag kommer nu att visa det största, dyraste och finaste fyndet - en oljemålning.
    Jag vet att det inte är någon högklassig konst, men jag tycker att den var väldigt charmig och tidstypisk. Den fanns där redan igår, men när jag frågade om priset tyckte jag att den var för dyr. Jag vet att säljaren brukar vara där både lördag och söndag så jag hoppades att den skulle vara mer lättprutad idag - och det var den. Fick den för nästan halva priset jämfört med igår.



Den kommer nog att hamna i hallen ovanför satsborden. Det finns en signering på den, men det är svårt att se vad det står. Min kamera har dessutom fått spel när det gäller att fokusera i närbilder så på bild går det absolut inte att få till något.
    Hötorgskonst säger säkert någon, och nog kan det ligga något i det. Men när det ser ut så här så får det hamna på mina väggar ändå - i alla fall i hallen!


Så här ser signaturen ut i alla fall. Så får ni klura själva på vad det kan stå. Fick till en hyfsad bild till slut efter många försök!

5 kommentarer:

Fammo sa...

Jag gillar tavlan, har precis rätt känsla och fina färger!

Allt det gamla goda sa...

nej det där är väl inte hötorgskonst! jätteläcker, harmonisk i färgerna! den gillar jag, den kommer att passa utmärkt hos dig.

Anonym sa...

Ser väl inte ut som typskt hötorg precis, tycker jag. Kan du inte försöka tyda signaturen?

Anonym sa...

Oskar Mandelin, verksam på Beckmans som lärare under 1960-talet. Vi är många som minns hans utomordentliga formkänsla och stora elevengagemang. R.I.P Oskar!

A-L sa...

Spelar roll om det skulle vara hötorgskonst. Man ska köpa det man gillar och inte oroa sig för att det inte är "fint nog" för andra. Snygg tavla tycker jag.