lördag 28 december 2013

Årets fem höjdare

Så här års brukar jag titta bakåt och välja ut de fem saker jag har köpt under året som jag är mest nöjd över. Det är alltid svårt att bedöma vad man gillar mest, och i år fick det bli en extra, och delad femteplats för två saker - det gick inte att välja bort en av dem!

1. På plats nummer ett kommer förstås köksbordet! Så fint och så efterlängtat. Och inte farligt dyrt heller. Av Peter Hvidt och Orla Mölgaard Nielsen från ca 1960!
    Bordet var i superfint skick, fraktades på bara två veckor från USA, proffsigt packat, och jag fick hjälp av transportkillen att bära upp det till lägenheten!


2. Och på andra plats en vägglampett "AJ" av Arne Jacobsen. Det speciella med denna är att det är den ovanliga kromade modellen.
    Jag kommer att ha den som sänglampa - när sovrummet skall inredas. Hoppas att det kan bli innan sommaren!


3. En oljemålning hamnar på tredje plats. Har fått tips på vem som kan ha målat den, men har inte haft möjlighet att kolla upp det. Köpte den på bakluckeloppisen i somras.
    I alla fall så är den hur fin som helst. Och för min del räcker det gott. Behöver inte vara värd en massa pengar - men är den det så är det förstås extra trevligt!


4. Detta tyget är nu uppsatt på väggen i hallen, och det är jag verkligen nöjd med! Det är kanske inte så färgglatt som många av er vill ha, men jag gillar detta stuket mycket bättre.
    "Rast" av Märta Olsson för Stobo Design.


5a.På delad femteplats kommer denna brunsvarta klotrunda vas av okänt ursprung. Men jag har inte tagit mig för att kolla upp ursprunget. Helt omärkt och hela 18 cm hög är den.
    Köpte den på samma loppis som tavlan! Synd att det inte är sommar året runt så att man kan fynda där så här års också!


5b.Även denna danska hallbyrå kommer på femteplatsen. Köpte den i en dansk facebookgrupp, och då visste varken säljaren eller jag vem som hade formgett den. Men sedan såg jag den hos en antikhandlare, och där påstods det att det är Kai Kristiansen som är mannen bakom formen.
    Nu står den i hallen - med tavlan hängandes över den - och tyget strax intill!

1 kommentar:

Catherine N sa...

Så fina grejer! Köksbordet är så otroligt vackert. Själv har jag inte lyckats hitta ett köksbord men den som väntar kanske hittar. Hursomhelst. Grattis till mycket fina grejer!