lördag 21 december 2013

Kulvas som julklapp

Eftersom jag varken får eller delar ut några julklappar längre så brukar jag köpa något till mig själv istället. Då är man säker på att få något man gillar!
    I år blev det kulvasen av Ewald Dahlskog på Bo Fajans som han gjorde till Stockholmsutställningen 1930. Jag har en grön förut som jag har fyndat väldigt billigt på loppis, men där dessa skall stå så hade jag tänkt mig endast klotrunda som är blå, svarta, vita eller bruna. Helst med något geometriskt mönster på.

 
 
Denna är i minsta storleken och kostade 800 kr! Att hitta någon mer på loppis lär inte inträffa, och priset var inte i överkant heller. Dessutom var det rätt färg, så den passade bra..
    Dekorfärgen på denna är möjligen "Topas" som tillverkades 1837-39. Vasen gjordes i fem storlekar och även som lampfot.

Edit! Glasyren heter Nötbrun sammetsglasyr. Fanns inte med i den listan jag tittade i. Tack Henrik!


På bilden även den stora okända vasen med trekanter på, en blå kula (ej vas) som jag inte vet något om, men den kan vara nyare. Dominovasen skall inte stå där sedan, men eftersom formen stämde så får den stå där tillfälligt.
    Letar efter fler passande vaser, så tipsa mig gärna per mail om du har sett någon! Utan bild till att börja med.

4 kommentarer:

Henrik sa...

Tjena! Glasyren hetter nötbrun sammetsglasyr.Topas glasyren är mer vit.MvH Henrk

form55 sa...

Tack för info! Skall lägga till det i texten. Vet du vilka år den fanns?

Johanna sa...

Verkligen fina fynd!
Jag har klurat länge på din stora klotvas med trianglarna. Jag får en känsla av att det är Hertha Bengtson som har formgivit den, men jag har inte hittat någon bekräftelse på det än. Ska leta och se vad jag hittar :-)
Beträffande glasyren på kulvasen så är det riktigt att Topas är ljusare med vitare partier, som gräddkola ungefär :-) Den enda glasyr som jag hittar i boken som skulle kunna stämma på de glasyrer som användes för kulvaserna är 604= Rödbrun glasyr med med varierande avtoningar och dekorer (1934). Kul, den användes bara under ett år. :-) Hur ser märkningarna under vasen ut?

Johanna sa...

Så, nu är nöten knäckt :-) Henrik har helt rätt, glasyren heter 911 och beskrivs i boken som "nötbrun sidenglasyr", enligt förteckningen användes 911 endast år 1936. Kul att se denna, 911 finns nämligen inte listad i förteckningen över glasyrer som användes till Ewald Dahlskogs kulvaser, så nu kan vi lägga till den. :-)