onsdag 1 januari 2014

Nytt år - ny färg - i köket

En del av jul- och nyårshelgen har jag ägnat åt att måla om i köket. Väggarna var tidigare vita, men det hade jag funderat länge på att ändra. Och nu fanns tid och möjligheter att ändra på det.
    Färgvalet blev en aning okonventionellt! Jag tog med en ljusblå del från min servis Colorado till färgaffären och de tog fram en närmast identisk färg. På bilderna kan det se annorlunda ut, men jag tror att min kamera inte är den bästa för att återge färg korrekt. Bäst överrensstämmelse är det på bild tre.


Här är ingången till köket från hallen. Och i hallen syns tyget jag satte på väggen samt min fina Luxuslampa. På hallgolvet kommer sedan att finnas en svart vävt matta.
   På handdukshängaren kommer sedan att hänga handdukar av tyget Tallyho av Stig Lindberg i svart/vitt. Jag ställde dit kontorsstolen för att det inte skulle se så tomt ut där.


Hyllan har kommit upp på väggen också, och det som finns däri kan bytas ut om jag hittar en bättre kombination sedan.
    Alla saker som inte är av teak kommer från Coloradoservisen, förutom den vita runda ströaren på översta hyllplanet. Det är en prototyp från Gustavsberg som inte kom i produktion. Kul att ha!



Ett stilleben från diskbänken. Marianne Westmans teburkar har tillfälligt få bli blomkrukor. Egentligen är jag inte så förtjust i att göra på det sättet, men här tycker jag att det funkade.
    Om det ser underligt ut på snapphanegrillen så beror det på att väggen mittemot speglar sig i kromet, och där sitter tapeten Joonas från Marimekko. Och som ni ser fanns det redan tidigare en blå rand i kaklet!


En ny klocka har kommit upp på väggen också. Det är "Sunburst" av George Nelson från 1949, men denna är tyvärr nytillverkad från Vitra.
    På bordet en skog av de mystiska ljusstakarna i svart och teak. Kanske kommer jag att få veta mer om dem i år. En person har informerat mig om att de kan vara tillverkade i närheten av Vetlanda! Om någon vet mer om det så skriv gärna!

Gott nytt år önskar jag alla läsare!

11 kommentarer:

Johanna sa...

Helt sanslöst snyggt! Eller som Margaretha i "Hela Sverige bakar" skulle ha sagt; "-Rrrrasande elegant!".:-) Kontrasten mellan köket och hallen blev en fem etta med tyget i bakgrunden. Kontorsstolen tycker jag passar utmärkt där du har ställt den. :-)
Vad är det för mixer du har vid snapphanegrillen? Riktigt stylish!

christian sa...

Gott Nytt År, blev ju riktigt retro snyggt i köket.

form55 sa...

Tack Johanna och Christian!
Mixern har jag presenterat utförligare här:
http://jjform55.blogspot.se/2011/08/turmix-koksmixer.html

DeBeer sa...

God fortsättning :-) Nu väntar vi på att få se resten.....

Allt det gamla goda sa...

f*n vad fint det blev, så fint att jag tar till svärord! den färgen är ju perfekt, helt rätt.

Yvonne sa...

Det blev toppen snyggt Jan!!!!

Catherine N sa...

Ja jisses i min lilla låda så fint du har det. Ska erkänna att den blå färg du använt i köket har varit och är en av de färger jag har väldigt svårt för. Men ruggigt så snyggt det blev hos dig! Kanske har du en brytning åt det varma hållet, eller? Själv har jag en liknande färg i mitt kök i M och den är så kall så kall. Därför ska den få bli ljusgrön. Sen kan jag inte annat än älska ljusstakarna på bordet. För att inte tala om klockan och hyllan och...........

Christin sa...

Jättesnyggt, både nya färgen och resten! Gott nytt år!

Anonym sa...

Jättefint!
God fortsättning!
Hälsningar
Jeanette i A

Redtop sa...

Åh så snygga ljusstakar! Har du fått veta något om dem? Jag har ett par här hemma och skulle gärna också vilja veta mer.
Hälsningar Anna

form55 sa...

Dessa ljusstakar är svåra att hitta några definitiva fakta om. Har sett många gissningar - att de skall vara japanska, danska, amerikanska eller svenska. Men ingen som vet säkert tyvärr.