tisdag 24 december 2013

God Jul - med senaste fynden

Passar på att på själva julafton visa vad som har inkommit sedan sist. En sak tar jag inte med här utan kommer att visas separat om ett par dagar. Och strax innan årets slut kommer som vanligt "Årets fem höjdare" - sådant som jag är mest nöjd av att ha fått in under årets lopp.
    Men nu till årets sista (?) fynd. Förhoppningsvis blir det något mer efter jul, men då visar jag det nästa år istället.


Börjar med teakplattan med handtag som är märkt Laurids Lönborg. På den ett litet grönt glas från Johansfors serie Party som jag samlar på. Bytte till mig det av en retrobekant, så nu fattas bara det svarta i denna storleken. Och vasen bredvid kommer från Karlskrona och är formgiven av Alf Jarnestad - serien heter Alfa.
    Den gulsvarta vasen till höger kommer från Upsala-Ekeby och jag bytte nyligen bort en större variant till Benny på Porslinsbloggen. Denna kommer också att skickas till honom. Men förgreningssladden av äldre modell skall jag behålla. Sladden skall nog bytas mot en svartvit tygsladd modell strykjärn.
    Två skedar från Focus steel kostade endast en krona styck, och fugaskålen till höger om dem en tia. Nu får jag snart inte in fler fugaskålar i köksskåpet...! Till sist sex st norska Emaloxfat för en femma styck.


Två amerikanska veckotidningar av stort format från 1954 köpte jag häromdan. Fina annonser, och man slås av hur många duktiga illustratörer det fanns på den tiden!
    Ernest Hemmingways "Den gamle och havet" är en klassiker som jag säkert kommer att läsa sedan. Och när omslaget ser ut så här och den bara kostar en tia så måste man ha den!


På sista bilden en tjusig teakskål från Bergenblads konstindustri i Vetlanda. Jag har tre andra teakskålar därifrån, och det är absolut en av favorittillverkarna när det gäller teakskålar! För tillfället med clementiner i.
    Och hela elva dessertskedar från den tidigare okända bestickserien, men som jag nu har fått fram att den tillverkades av bröderna Wallin i Lidköping på 60-talets början. Det mesta gick tydligen på export, men man hittar dem i Sverige då och då. Skulle gärna vilja veta mer om vad som finns i serien!

GOD JUL alla läsare! Om ett par dagar kommer som sagt bild på en nyinköpt fin vas som jag verkligen gillar!

Inga kommentarer: