söndag 8 juni 2014

Helgens inköp

En långhelg med lite extra många och en del riktigt fina fynd har det varit. Igår blev det en snabb vända till Malmö för att passa på att handla på en second-hand-butik som hade rabatt inför sommarstängningen.
    Jag hade redan förra gången jag var där sett en karaff från Rhapsodyserien från Orrefors, och den fanns kvar - nu med 20% rabatt! Ungefär hälften av sakerna i detta inlägg kommer därifrån.


Här syns karaffen. Jag hade en förut, fast utan propp. Men dessa fanns i flera storlekar, och denna är större än den jag hade förut. En lös propp till den andra söker jag fortfarande.
    Den röda skålen framför den är en fuga - till! Jag har ju några förut. Den andra röda skålen är också en Orrefors, men signerad undertill. Troligtvis även den av Palmqvist. Men vasen bakom den är från en serie som heter Tan-si och är formgiven av Nils Landberg.
    Till sist i mitten ett Reijmyreföremål av Tom Möller, och troligtvis ingår den i Pavaneserien. Jag har en med samma form fast mindre - och en massa andra föremål i den serien.


Linneservetterna fick jag av en bekant som var på besök - tack igen Johanna! Det är tolv till antalet och färgen blir perfekt i köket där två av väggarna har i stort sett identisk färg.
    Den lilla ljusstaken är en variant som jag inte har sett förut. Troligtvis av Jens Quistgaard, men jag har inte hunnit kolla upp det än så jag kan inte svära på det. Men keramikfisken är av Rolf Palm på Höganäs, för den är märkt på baksidan. Ett trevligt pennställ åkte med hem också.


Naturligtvis blev det några teakinköp också. Det stoora runda fatet är omärkt, men utförandet känns som Digsmed. Det mindre är däremot märkt Digsmed.
    Ljusstaken med timglasform är också omärkt, och där har jag ingen aning om tillverkare. men fin var den! Även pennfacket är omärkt, men fin form och bra pris gjorde att den hamnade i ryggsäcken.


19 delar Gense Focus steel hittades på loppis idag. Men jag har ju redan en massa Focus de luxe så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med dem. jag har dessutom några delar innan.
    De två besticken längst till höger är märkta Digsmed, och jag har ett par sådana innan. Har även andra delar med samma utseende. För någon vecka sedan hittade jag även en kapsylöppnare i serien och den var märkt Germany. Så det är möjligt att de är tillverkade i Tyskland för Digsmed.


Till sist ett par böcker. Inga stora litterära verk, men småtrevlig läsning för sommarens kommande lata dagar.
    Jag har också fått en bok på posten som en bekant har skrivit, så den har jag också planerat att läsa och skriva om här. För handlingen utspelar sig på 50-talet i denna nyskrivna kriminalroman. Men just nu är det mycket med jobb och att fixa det sista på lägenheten.
    Nästa inlägg kommer nog att handla om mina köksstolar som nu är inlämnade hos en tapetsör som byter tyget på sitsarna. Så det blir fint med ny färg där!

4 kommentarer:

DeBeer sa...

Grattis till fina inköp!

Emilia sa...

Hittade din blogg eftersom jag letar efter Gense focus steel-bestick. Vill du sälja dem?

form55 sa...

Det kan jag tänka mig. Eller byta mot något. Maila mig - adressen finns i vänsterkanten på startsidan här.

Blogger sa...

According to Stanford Medical, It's really the one and ONLY reason this country's women live 10 years more and weigh 42 lbs less than us.

(And by the way, it has totally NOTHING to do with genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING to do with "HOW" they are eating.)

BTW, I said "HOW", and not "WHAT"...

TAP this link to discover if this short questionnaire can help you decipher your real weight loss potential