fredag 14 december 2012

Förra helgens fynd

Jag har inte kommit mig för att visa dessa innan nu. Tycker att bilderna blir så dåliga nu att det inte känns kul att lägga upp dem, men nu kommer det i alla fall.
    Det verkar som att loppisarna får in färre grejer nu, men nu innan jul kanske folk är mer upptagna med julbestyr än att röja ut prylar.

 
Bästa köpet blev en Telluskruka från Bo Fajans. Jag hade två st likadana förut med samma färg och storlek. Krukan bredvid är från Arabia. Kollade på Tradera och de är visst osäljbara!
    Två glas från fotbolls-VM 1958. En femma styck för dessa var billigt. Två vita ljuslyktor från Royal Krona för en tjugolapp styck fick följa med hem också. Och till vänter om dem en liten tung skål från Kockums.
    Glasvasen mellan krukorna är gjord av Sven Palmqvist. Jag hade en förut, men jag trodde att denna var mindre. Men när jag kom hem och jämförde så var de lika stora...! Jag gav bara åtta kronor för denna så det kan jag leva med.
    Några bestick blev det också. Salladsbestick från Gense Thebe för en tjuga (har den andra delen innan), plus två Focus de luxe i fint skick - en senapssked och en kuvertsmörkniv också för en tjugolapp styck. Samma pris för den norska skeden med teakskaft.
    Den lilla kopparvasen med tekhandtag är verkligen typisk 50-tal i formen, men koppar har inte kännts så hett på det senaste. Men enligt trendkännarna så är koppar på väg tillbaka så då kan man köpa på sig om den bara kostar en tia. Dessa finns i minst tre storlekar, och denna är den minsta av de jag har sett. Men jag har ingen aning om vem som har tillverkat dem.

1 kommentar:

La mômes Old fashioned sa...

Oh, det var bra fyndat. Jag harbaldrig sprungit på vare sig tellus eller royal crona, men jag brukar hålla utkik.