söndag 11 november 2012

Nya fynd

Det värsta med att det går mot vintern är att det blir mörkt så fort! Man kan inte ta bilder utan blixt på vardagarna, och min kamera vill gärna fokusera fel när jag sätter igång blixten. Och på helgerna är det standard med gråväder och regn...
    Jag fick åka hem extra tidigt från loppisarna idag för att kunna få bilder som går att använda. Här är en del av det som har köpts på den senaste tiden!


Tre keramikföremål från Upsala-Ekeby. Ljusstaken kommer från serien Burma av Ingrid Atterberg, och har nummer 2154 i botten.
    Vasen i mitten har Mari Simmulsson gjort och har nummer 797. Och Paprika känner väl de flesta igen! Min första i serien, och kanske blir det fler. För de som gillar numrering så kan jag meddela att denna är märkt 1021.


Glaset fick en egen bild. Tre av föremålen är från Reijmyre, och det är den stora runda orangea ljuslyktan vid namn Norrsken. Även den lilla Pärlan längst till vänster och det röda fatet är därifrån.
    Den gul/vitrandiga vasen är från Alsterfors med P O Ström som upphovsman. Och den gröna längst till höger har Jens Quistgaard formgivit. Man ser dem ganska ofta och jag har inte köpt någon tidigare bara, men nu fick det bli dags.


Metallavdelningen! Ett danskt tennfat med läcker form spås ha framtiden för sig i inlägget där vi trodde att saker skulle öka i pris, och det var femtiotalsjakten som trodde det. Tillverkare är Just Andersen. Även mässing nämndes där och då passade jag på att köpa ljusstaken som ligger närmast kameran. Men jag tror att en annan bloggare är mer sugen på den.
    Jag har köpt fler bestick än de tre på bilden, men två Thebe av lite ovanligare sort och en Focus de luxe har köpts billigt. Båda från Gense.


Teak och turkos - en fin kombination. Kryddsetet är i hårdplast (någon bakelitvariant) och är gjord i England. Jag tror att det var ett tag sedan de tillverkade sådant där. En blomkruka hittades på en loppis dit jag kom sent. Det var en massa nya krukor på en hylla, och i en av dessa gömde sig denna.
    Igår på den stora julloppisen köpte jag ännu en nötknäckare i teak - vilken i ordningen vet jag inte. Jag har nog ett tiotal nu... Och föremålet närmast kameran är jag ganska säker på att man skall sticka in i julskinkan medans man skivar den för att hålla den på plats.


Rörstrand Scherzo samlar både Porslinan och designbloggen Jönköping på. Linda har redan dessa i samlingen, men turligt nog saknas båda i Jespers (Jönköping) samling. Så de kommer att få byta ort.
    Den lilla är numrerad 2 och den stora 4. Svårast verkar nummer 5 och 7 vara, för dessa har tydligen knappt någon ens sett!

6 kommentarer:

Gunillas sa...

ingen dålig skörd du fått tag på! Lite svag för Reijmyre och pärlan...och paprika är ju alltid ståtlig.

Lybtar sa...

Galet Jan.
Att hitta en paprika, det gär man ju inte jämt. Po Ström vasen är galet läcker.

trillivippa sa...

Så kul att du hittat lite lila Scherzo på loppis, synd bara att det inte var nr 5 och 7. ;)
Många fina fynd i övrigt med!!

form55 sa...

Paprikan var veckans fynd tycker jag. Och hade jag hittat femman eller sjuan i Scherzo så hade jag förstås hört av mig Linda.

Tack för att du som tog bort din kommentar uppmärksammade att jag hade skrivit norsk istället för dansk på tennfatet. Det står t o m Danmark på den så där blev det helt fel. Men nu är det ändrat.

UpsalaEkeby sa...

Grattis till fina fynd! Gillade speciellt Paprika-bägaren!

Kul att springa på dig på Bebop Antik. Vad är oddsen :)

Ha det gott!

TUSEN VASER sa...

Oj, så många fina fynd. Du lyckas alltid hitta fina saker!