söndag 4 november 2012

Två saker som är dyrare om två år.

Nu är det dags för bloggutmaning igen, och denna gången handlar om vad som kan tänkas bli dyrare om ett par år. Ofta märker man lite försent att vissa saker som förr gick att hitta på loppisarna riktigt billigt plötsligt har blivit efterfrågade och därmed svåra att fynda. "Man skulle ha köpt på sig dem när de gick att hitta billigt" har man hört ganska många gånger!
    Jag skall försöka vara mer specifik, men vissa andra kanske mer generella. Då kan man se om ett par år om det har blivit som man har trott.


Första saken som jag tror man får betala minst en hundralapp styck för om två år är de röda Aladin ljuslyktorna från Höganäs. De går fortfarande att hitta då och då för 10-30 kr, och jag har aldrig sett någon dyrare på loppis än 60 kr.
    Anledningen är att de fortfarande anses lite för nya bland loppisfyndare, men just de röda är inte så vanliga och nu till jul passar ju färgen ovanligt bra.


Som nummer två säger jag ofärgade glasföremål av P O Ström från Alsterfors glasbruk. Ofärgat glas är inte inne nu men jag tror att det vänder snart, i alla fall för vissa speciella saker.
    Färgade vaser av P O känner många igen och de brukar kosta en hel del på de flesta ställena. Men de ofärgade delarna av typen på bilden är det inte så många som känner igen än. Men det räcker med en utställning eller en skrift så får fler upp ögonen om dem, och dessutom tror jag att dessa former ligger i tiden.
    Nu kan man hitta sådana här för några tior om man har ögonen med sig - om två år är det hundralappar det handlar om överallt.

3 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Jag har ännu inte lyckats hitta någon Aladin, de är så fina.

Lybtar sa...

Jag tror också på det ofärgade glaset. Det som är så roligt just nu är ju att det inte kostar så mycekt. Så jag håller tummarna för att priserna inte går upp för fort och för mycket :)

trillivippa sa...

Jag tror också att Aladin-lyktorna kommer öka i pris. Än tycker nog många att de är lite för "nya", men 80-talet är väl också retro (nästan i alla fall) och de här måste vara bland det snyggaste som tillverkades under det årtiondet!